ny facadebeklædning på bindingsværk

Hejsa.

Er der nogle som har erfaringer med at sætte ny facadebeklædning på bindingsværk ejendom?

Jeg har tænkt på at sætte Hardie plank udenpå bindingsværket, så derfor vil jeg gerne vide om der er noget jeg skal være særlig opmærksom på? udover at få væggene til at være plan/lodrette, og er der nogle tricks til dette?

Har også tænkt om træværket skal behandles inden man laver ny beklædning, om om man skal isolere de områder hvor der vil blive hulrum og om man skal beklæde mellem facaden og bindingsværk i form af plastic/dampspærre så der ikk kommer fugt ind?


Mvh Daniel

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal ikke bruge dampspærre, det er ikke det den er egnet til.

Du skal nok heller ikke beklæde bindingsværket, da konsekvenserne ved det er svære at overskue, jeg tror ikke der findes erfaring med det.

Men hvad er formålet med at beklæde det? Huset bliver jo frataget den oprindelige charme.


Elektronikteknikeren

Hej Daniel.

Tricket består i at både Hardi plank, dampspærre og lignende tætte overflader er den sikreste vej til at nedbryde dit bindingsværk. Gør det aldrig.

Eneste anvendelige beklædning på bindingsværk er ren kalkpuds over stok og sten som efterfølgende kalkes.  

Kontakt Kulturarvsstyrelsen eller Center for Bygningsbevaring i Brede. De har omfattende erfaringer hvor galt det går med netop den slags løsninger du har i tankerne. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det lyder som en meget dårlig ide. dels tror jeg det vil skabe fugt problemer , for det bliver for tæt. og så vil det tage charmen fra huset. 


hvis det er som træt er udtejnt, så sæt nyt i og puds med ren kalkmørtel

og når det er et bindingværkshus er det jo også muligt at der kan ligge nogle servituter på din matrikel omkring hvordan evt bygninger skal se ud.  

Tag en tur på biblioteket og lån bogen: Huse med sjæl, af søren Vadstrup.

I et letforståeligt sprog formidler Søren Vadstrup sin store viden om restaurering af gamle huse, der bygger på årelang forskning i 'Nænsom bygningsbevaring'

Annonce

Hej tak for alle de gode råd det er et hus jeg har købt på tvangsauktion og det er kun 1 gavl af bindingsværk. jeg har set hvad i har skrevet, og det var super gode tilbagemeldinger.

Jeg har derfor ladet muren været og bygget nyt indvendigt træskelet af limtræ så huset kan hvile bedre.

men hvad ville gøre ved denne mur hvis alle andre var ud af mursten?

Træet i bindinsværket ser ud til at være fint så det er vel noget med at rense tavler af for løst puds og puds op igen og så kalk på og tjære på bindingsværket. Det bliver super flot.

Tak for svar 👌

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis