Jordforbindelse på netværks patchpanel i krydsfelt

Hej

Jeg har CAT6 ethernet netværksudtag i mit hus. De er alle samlet i et 24 ports patchpanel i et krydsfelt. Fra patchpanelet er de alle koblet op i en ethernet switch.

Alle kabler er SFTP kabler. 

Jeg oplever nu og da, at jeg får et mild "stød" når jeg rører ved skærmningen på et netværkskabel. 

Jeg har ikke umidelbart nogen Power-over-Ethernet decivers (PoE).

I min fejlsøgning af problemet opdagede jeg, at der er en jordledning (gul og grøn) på patchpanelet som ender i et "øje" som dette (kabelsko hedder det måske?):


Jeg har prøvet at måle spændingen mellem patchpanelts jordledning og et vandrør med et multimeter. Den viser 1.5 V AC. På DC viser den 0.

Er problemet her, at den jordledning bare skulle have været forbundet med noget jord et sted?

Og hvad er den korrekte måde at løse det på? 


45 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det sidder ikke i et rack skab. Men det er et patchpanel som kan monteres i rack.

Switchen er en netgear switch som IKKE har jord. Fordi den har sådan en "230V AC til lav-spænding DC" transformer - og denne har kun to ben.

Det betyder vel, at jord/skærmningen på netværkskablerne "hænger" og svæver? Så vidt jeg forstår skal den så forbindes til jord.


de bliver normalt jordet i rack skabet hvor man trækker en udligningsforbindelse fra tavlen og til rack skabet. hvis det skulle være helt rigtig burde du nok trække en 10mm fra tavlen og ud i en dåse hvor du montere patchpanelet også. 

OK. Men det er af en eller anden grund ikke blevet gjort. Skal der en elektriker til at gøre den slags? Det tænker jeg, at der skal, hvis man skal i tavlen for at trække en udligningsforbindelse.


Men passer min formodning om at det ér der problemet er: nemlig at der er en "svævende" jord i skærmningen på netkablerne og at det løses ved at jorde patchpanelet?


Jeg har bærbare. De er ikke jordet ordentligt pga strømforsyning med kun to ben. 

æ trikker skrev den 03-10-2018 17:03:54

det er elektriker arbejde. har du nogle aperarter som stationære computer som ikke er jordet ordenligt? 

 Hvad vil sådan noget koste? En enkelt time vel?

Kan jeg evt forbinde patch panel til et vandrør for at verificere at det faktisk løser problemet? 


Vandrør nu om stunder er ikke hvad de har været. Det ender næsten altid med noget plast som ikke giver forbindelse. 

Jeg vil nu sige at en 10 mm2 som foreslået er meget stor så jeg ville nøjes med meget mindre. 

Du har vel en stikkontakt ved patcpanel som giver strøm til switch. Der kunne du undersøge om der er jordleder bagved-


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 03-10-2018 17:30:04

Vandrør nu om stunder er ikke hvad de har været. Det ender næsten altid med noget plast som ikke giver forbindelse. 

Jeg vil nu sige at en 10 mm2 som foreslået er meget stor så jeg ville nøjes med meget mindre. 

Du har vel en stikkontakt ved patcpanel som giver strøm til switch. Der kunne du undersøge om der er jordleder bagved-

 Altså nu er det bare et patch panel. Den er ikke tilsluttet strøm. 

Men ja. Jeg hr da en stikkontakt med jord. Kan jeg bare sætte en leder ind i jord hullet på den stikkontakt og så forbinde til patch panelet og så se om det løser problemet?


Og er vi sikre på at der ér et problem ved at der er 1.5V AC mellem vandrør og patch panel?

Vi er sikre på at du ikke kan mærke 1,5 v så det er ikke det der er problemet. Hvis man skal mærke f.eks. 4,5 volt så skal det på tungen med begge poler ( det har vi ældre alle prøvet med et af de flade batterie ) 

Skal du have forbindelse "udefra" så afisolere du og lægger dobbelt. Så kan den godt hænge der midlertidig. Hjælper det kan du altid trække en leder ud af stikkontakt dåsen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 35 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis