Jordforbindelse på netværks patchpanel i krydsfelt

Hej

Jeg har CAT6 ethernet netværksudtag i mit hus. De er alle samlet i et 24 ports patchpanel i et krydsfelt. Fra patchpanelet er de alle koblet op i en ethernet switch.

Alle kabler er SFTP kabler. 

Jeg oplever nu og da, at jeg får et mild "stød" når jeg rører ved skærmningen på et netværkskabel. 

Jeg har ikke umidelbart nogen Power-over-Ethernet decivers (PoE).

I min fejlsøgning af problemet opdagede jeg, at der er en jordledning (gul og grøn) på patchpanelet som ender i et "øje" som dette (kabelsko hedder det måske?):


Jeg har prøvet at måle spændingen mellem patchpanelts jordledning og et vandrør med et multimeter. Den viser 1.5 V AC. På DC viser den 0.

Er problemet her, at den jordledning bare skulle have været forbundet med noget jord et sted?

Og hvad er den korrekte måde at løse det på? 


Hej Jeg har CAT6 ethernet netværksudtag i mit hus.... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Når jeg i ovenstående skriver 1,5mm^2 installationsledning, mener jeg ledning med hård kerne. Altså ikke blød lampeledning.



Jeg har et spørgsmål mere. I skinnen med jord øverst i elskabet er der forskellige slags skruer som det ses på dette billede:


Der er små skruer - markeret med rød - og store skruer - markeret med blå.

Hvad er forskellen? Tilsyneladende er der kun ledige pladser i hullerne til de store skruer. Må jeg godt anvende disse? 

Hvis jeg nu løb tør for ledige pladser, måtte jeg så sætte to ledninger op i samme hul?


Der er ingen forskel på blå og røde skruer ud over størrelsen. Du har i et tidligere indlæg eftervist, at du ved, at forbinde din computer til en stikkontakt med jord, kunne fjerne fejl en. Hvorfor er den løsning ikke god nok? Faktisk hører gruppetavlen til den faste installation og er derfor ikke beregnet til at slutte løse (mangekorede)ledninger til. Hvis det skal være helt rigtigt, må der kun være en ledning under hver skrue.


fase
S. Fabrin skrev den 04-10-2018 09:17:47

Der er ingen forskel på blå og røde skruer ud over størrelsen. Du har i et tidligere indlæg eftervist, at du ved, at forbinde din computer til en stikkontakt med jord, kunne fjerne fejl en. Hvorfor er den løsning ikke god nok? Faktisk hører gruppetavlen til den faste installation og er derfor ikke beregnet til at slutte løse (mangekorede)ledninger til. Hvis det skal være helt rigtigt, må der kun være en ledning under hver skrue.

 

Det er rigtigt, at jeg har afhjulpet problemet ved at forbinde en jordet PC til netværket. Det er dog ikke en langtidsholdbar løsning, fordi der kan jo være grunde til at fjerne denne PC fra netværket og så er problemet der pludselig igen. Jeg kunne jo glemme, at PC'en har denne ekstra funktion eller PC'en kunne gå i stykker med tiden og blive udskiftet.

Derfor mener jeg, at den rigtige løsning må være at jorde patchpanelet - som jo også netop har en dertil indrettet ledning.


Jeg er helt med på, at der ikke skal tilsluttes bløde mangekorede ledninger til gruppetavlen. Det er derfor jeg spørger, hvilken ledning det skal være. Jeg foreslår selv, at det skal være en 1,5mm^2 installationsledning. Dvs. en hård ledning med kun een massiv kobberleder.


Strømmen du mærker er statisk elektricitet og det aflades normalvis gennem en jordleder ellers får man et rap over nallerne når man rører ved det fordi det ophobes - i de racks jeg arbejder i til daglig er det som regel 2,5mm2 kabel der er forberedt med.

Men uanset hvad så er det kun en elektriker der må lave tilslutningen i din tavle - hensynet er jo ikke kun til at få afladet statisk elektricitet fra dit patch-panel - lige så snart du laver tilslutningen til en fælles jord i tavlen så skaber du jo samtidig mulighed for at fejlstrøm fra den alm 220/380V installation kan vandre retur til dit patch-panel og dermed også dine netværkskabler - dvs ikke nødvendigvis korrekt eller lovligt.

Summa summarum bør du kontakte en elektriker.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 04-10-2018 10:46:07

Men uanset hvad så er det kun en elektriker der må lave tilslutningen i din tavle

 

OK. Tak for opklaringen.

Jeg vil netop ikke lave noget, jeg ikke må.

Dvs. som jeg forstår det, har jeg 3 muligheder:

1: Få en elektriker til at tilslutte patchpanel til jord i gruppetavlen.

2: Jorde et centralt aparat på samme måde som jeg gør nu med PCen. Det kunne f.eks. være ved at købe en ordentlig switch som har en PSU med jord og så jorde den. F.eks. denne: https://www.amazon.com/Ubiquiti-Uni...B00OJZUQ24 (på billedet af bagsiden ser det ud til, at den har tre ben i PSU)
Det er jo en bedre løsning end nuværende med jordet PC, fordi PCen nok bliver udskiftet før switchen gør.

3: Jorde patchpanelet ved hjælp af den tidligere beskrevne fremgangsmåde med at lave en stikprop, hvor kun jord er forbundet til en leder. Og denne jordleder så er forbundet til jordledningen på patchpanelet.



Jeg er med på, at Nr. 1 er den bedste og også den dyreste.

Nr. 2 koster måske det samme som elektrikeren, men så får jeg også en ny switch!

Nr. 3 er klart den billigste og løser problemet. Men jeg ved ikke, om den er lovlig. Hvis den ER lovlig, kunne jeg godt finde på at tage den.

Hvem kan svare på, om det er lovligt?


Det er nedenstående fremgangsmåde jeg mener med nr. 3:


LennartBertelsen skrev den 03-10-2018 20:36:38

1: tager en stikprop med jord (https://www.harald-nyborg.dk/p4428/...jord-graa) og så sætter en blød ledning med tre ledere i, hvor jeg KUN monterer jordlederen på jord-benet i stikproppen.

 2: Den anden ende af jordledningen skruer jeg fast på patch-panelets jordlednings kabelsko


Annonce

1.Du kunne  lave en elektronikjord.

2. Det er den jeg ville vælge.

3. Det er i høj grad fuskermetoden, som også sender spænding på op til 50 V AC på din skærm, hvis der bliver overgang til jord på din installation. Så hvis du ikke vælger 2. ville jeg vælge 1. 


fase
S. Fabrin skrev den 04-10-2018 13:02:15

1.Du kunne  lave en elektronikjord.

2. Det er den jeg ville vælge.

3. Det er i høj grad fuskermetoden, som også sender spænding på op til 50 V AC på din skærm, hvis der bliver overgang til jord på din installation. Så hvis du ikke vælger 2. ville jeg vælge 1. 

 

Tak for input!

Jamen så vælger jeg bare nr. 2 samt noterer mit at næste gang jeg alligevel skal have en elektriker på besøg, så skal han også lige forbinde mit patchpanel til jord.


Jeg er i præcis samme situation, så derfor er denne tråd glimrende. Tak for de fine svar og diskussion!

Jeg har et par yderligere spørgsmål:

1. Hvordan tilslutter man skærmen på kablerne i de to ender? Er det ikke bedst kun at tilslutte kablets skærm til stikket i den ende - oppe ved patchpanelet - og ikke i den anden ende? Ellers risikerer vi vel at få jordkredse, hvis eksempelvis en jordet PC bliver tilsluttet i den anden ende.

2. Er vi enige om at elektronikjord ville være et jordspyd?

3. Mit patchpanel er placeret lige ved siden af et lampeudtag i væggen, hvortil der er trukket et kabel fra el-tavlen, som har forbindelse ned i gulvet til et jordspyd. Er det derfor ikke den bedste løsning for mig at trække et jordkabel ud fra lampeudtaget og koble det til patchpanelet? 

Min switch har ikke jordtilslutning (ekstern strømforsyning).


når han siger elektronik jord så er det en seperart jordspyd kun til elektronik. det ville være noget i overkandten for en hjemme i nstallation

æ trikker skrev den 10-10-2018 16:48:26

når han siger elektronik jord så er det en seperart jordspyd kun til elektronik. det ville være noget i overkandten for en hjemme i nstallation

 Du skal ikke være sikker på, at det er i overkanten. Hvis du kobler din stelforbindelse til din installationsjord, kan du i værste tilfælde få op tin 50 V AC på stel. Hvis der er installeret HPFI beskyttelse, må jordelektroden have op til 1666 Ohm som overgangsmodstand til neutral jord ( nul i transfomerstation). For øvrigt bærer skærmen i netværkskablet ingen signaler, så du får ikke brumsløjfer.


fase
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis