Jordforbindelse på netværks patchpanel i krydsfelt

Hej

Jeg har CAT6 ethernet netværksudtag i mit hus. De er alle samlet i et 24 ports patchpanel i et krydsfelt. Fra patchpanelet er de alle koblet op i en ethernet switch.

Alle kabler er SFTP kabler. 

Jeg oplever nu og da, at jeg får et mild "stød" når jeg rører ved skærmningen på et netværkskabel. 

Jeg har ikke umidelbart nogen Power-over-Ethernet decivers (PoE).

I min fejlsøgning af problemet opdagede jeg, at der er en jordledning (gul og grøn) på patchpanelet som ender i et "øje" som dette (kabelsko hedder det måske?):


Jeg har prøvet at måle spændingen mellem patchpanelts jordledning og et vandrør med et multimeter. Den viser 1.5 V AC. På DC viser den 0.

Er problemet her, at den jordledning bare skulle have været forbundet med noget jord et sted?

Og hvad er den korrekte måde at løse det på? 


Hej Jeg har CAT6 ethernet netværksudtag i mit hus.... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 03-10-2018 17:43:36

Vi er sikre på at du ikke kan mærke 1,5 v så det er ikke det der er problemet. Hvis man skal mærke f.eks. 4,5 volt så skal det på tungen med begge poler ( det har vi ældre alle prøvet med et af de flade batterie ) 

Skal du have forbindelse "udefra" så afisolere du og lægger dobbelt. Så kan den godt hænge der midlertidig. Hjælper det kan du altid trække en leder ud af stikkontakt dåsen.

 Helt enig i at jeg ikke kan mærke de 1,5V. Men det kan måske indikere at der er et problem. Jeg får kun stød nogle gange. Og hvis det er en jord der svæver forestiller jeg mig at den kan bevæge sig op og ned og måske nogle gange sagtens kan være oppe i nærheden af 50V. Har jeg ret i det?


Det er voldsomt hvis der skulle kunne induceres en mærkbar spænding på skærmningen. Men det er da nemt at prøve med en jordforbindelse af patch panel


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 03-10-2018 17:52:01

Det er voldsomt hvis der skulle kunne induceres en mærkbar spænding på skærmningen. Men det er da nemt at prøve med en jordforbindelse af patch panel

 

Jeg ved ikke om det er utænkeligt. Jeg kan huske fra de gamle dage med BNC netværk at det var almindeligt at man fik et rap over nallerne når maskinerne ikke var jordet. Mon ikke det samme gør sig gældende her? 



En observation: Når jeg sætter multimeteret på, så starter den med at vise et forholdsvist højt tal (tocifret), men så falder det ned og stabiliserer sig på ca. 1.5 V. Det tager under 1 sekund  med at den høje spænding forsvinder. 

Jeg kan ikke udelukke, at det er meteret den er galt med. Men på den anden side kan det måske også forklare, hvorfor man nogle gange får et rap over nallerne, men det måske kun er kortvarigt den store spænding har været der?


Kan der ske noget ved at jeg gør følgende?


1: tager en stikprop med jord (https://www.harald-nyborg.dk/p4428/stikprop-rund-med-jord-graa) og så sætter en blød ledning med tre ledere i, hvor jeg KUN monterer jordlederen på jord-benet i stikproppen.

 2: Den anden ende af jordledningen skruer jeg fast på patch-panelets jordlednings kabelsko



Er der noget "farligt" i denne fremgangsmåde?

Og ville det evt. være en lovlig permanent løsning?

Hvad er en lovlig fremgangsmåde for at jorde et apparat som ikke selv er tilsluttet en stikkontakt? Fordi det er jo det der er tilfældet her: Patchpanelet er jo bare en fordelingsboks. Den er ikke tilsluttet nogen stikkontakt og bruger ikke selv strøm. Men der er jo en hulens masse ledere der sender strøm igennem den. Og dette strøm kommer fra en masse aparater som ikke har jordforbindelse. 

Jeg tænker, at patchpanelet må være det rigtige sted at "trække jorden ud" (hvis det giver mening). Alternativet er vel at jorde alle aparater, men det er ikke muligt da mange af dem ikke har stik med jordforbindelse.



Annonce

Nå. Ny observation og nu mener jeg selv, at jeg har påvist, at det ER den svævende jord i skærmningen der er problemet.

Jeg fandt en stationær computer og sikrede mig at dens strømforsyning fik et trebenet stik og at den blev sat i en stikkontakt med jord. Så satte jeg et skærmet netværkskabel i den og tændte. 

Nu kan jeg ikke længere måle nogen spændingsforskel mellem skærmningen på netværket og jord. Den viser konstant 0.


Jeg får heller ikke stød hvis jeg rører et netværkskabel nu.


Jeg vil mene, at jeg hermed har påvist, at problemet kommer fra manglende jording af netværket.

Det som sker nu, mener jeg, er at hele netværksskærmningen bliver udlignet ud igennem den PC jeg har forbundet til jord. 


Den rigtige løsning må stadig være at forbinde patch-panelet til jord. 


Jeg er bare stadig i tvivl om hvad der er en lovlig måde at gøre det på.

Patchpanelet har sådan en ledning her til jord: 



Jeg ved bare ikke, hvor det er lovligt at forbinde denne. Må jeg mon gøre som beskrevet i tidligere besked:

1: tager en stikprop med jord (https://www.harald-nyborg.dk/p4428/...jord-graa) og så sætter en blød ledning med tre ledere i, hvor jeg KUN monterer jordlederen på jord-benet i stikproppen.

 2: Den anden ende af jordledningen skruer jeg fast på patch-panelets jordlednings kabelsko


Jeg kunne jo også forbinde den til et vandrør, men det er næppe lovligt?


Patchpanelet står lige i samme skab som elskabet (og faktisk også vandrør), så det burde være lige til at forbinde det det rigtige sted. Men hvor er det?

I elskabet et sted er der jo en forbindelse ud til jordspyddet. Så det må vel være det tætteste man kommer på det rigtige sted. Men hvor er sådan noget?

Og er det lovligt at gøre selv?



æ trikker skrev den 03-10-2018 17:03:54

det er elektriker arbejde. har du nogle aperarter som stationære computer som ikke er jordet ordenligt? 

 

Ja, tilsyneladende dem allesammen! Dvs. ingen af dem der var forbundet til netværket på det givne tidspunkt var jordet.


du har haft ret i den svævende jord hele tiden glemte bare at skrive det før . men herligt du har fundet synderen. der har været et par forslag længer oppe hvordan det kunne løses. må jeg spørge hvorfor du har brugt skærmet kabel?


Øverst ved dine gruppeafbrydere er der sikkert en klemrække som indeholder alle jordledere. ( afhængig af alder på gruppetavle ) Der ville jeg montere en jordledning ud til dit patch panel.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 03-10-2018 22:17:14

Øverst ved dine gruppeafbrydere er der sikkert en klemrække som indeholder alle jordledere. ( afhængig af alder på gruppetavle ) Der ville jeg montere en jordledning ud til dit patch panel.


Det ser sådan ud:

 


Der er rigtigt nok en skinne øverst med jord.

Der er ca. 1 meter fra patch-panel til elskab, så jeg kan sagtens trække en ledning fra patchpanel til denne skinne. 

Hvilken type ledning skal jeg bruge? 

Skal det være en blød eller hård ledning?


Umiddelbart tænker jeg, at jeg kan trække 1 stk gul/grøn installationsledning 1,5mm^2. Klemme den ene fast inde i elskabet i skinnen øverst. Klemme en kabelsko med ring på i den anden ende og skrue denne ring sammen med ringen på jordlederen på patch-panelet.

Denne ledning vil jeg så føre ind i elskabet nedefra, hvor de andre ledninger kommer ind/ud og føre den bag ved monteringsskinnerne i elskabet.


Er ovenstående fremgangsmåde korrekt?

Og er det lovligt at gøre selv?

Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis