Pex rør over loft

Hej alle

Vi har herhjemme selv lavet en 40 m2 tilbygning i træskelet, 30 graders tag med eternitplader osv. 

Nu er vi kommet så langt at vi skal have noget brugsvand ud til vores badeværelse.  Eneste måde det kan lade sig gøre på er over loftet,  medmindre man skal fræse 15 meter gennem hele det eksisterende hus...  Udendørs er heller ikke en option da varmekilde står midt i huset.

Jeg er med på at rør skal så tæt på klimaskærm som muligt,  men grundet det eksisterende kan de ikke ligge mellem loftbrædder og isolering.  De skal ovenpå spær. 

Jeg har så snakket med nogle folk omkring dette,  men synes ikke rigtigt at jeg kan få et fyldestgørende svar på om det kan laves frostfri på denne måde.

Planen er:  Ligge rør-i-rør pex oven på spær og lave en kasse udenom og fjerne isolering inde i kassen ned til klimaskærm/loftbrædder.  Der er iøvrigt 350mm isolering (papiruld) over spærfod.
Det er meningen at jeg vil fjerne ca. 100x100mm, altså isolering i spærfodens højde og 100mm i bredde som kassen bliver.  

Vil dette være tilstrækkeligt til at rør ikke kan fryse?  Nogle der har erfaringer med dette?

Så vidt jeg er blevet oplyst er det lovligt at lave det på den måde da klimaskærmen bliver "udviddet" til kassen på loftet.  Er dette korrekt?

På forhånd tak :)

Hej alle Vi har herhjemme selv lavet en 40 m2... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ja, ok. Det er selvfølgelig lidt en anden sag. Jeg ville ikke være så nervøs. Men du kunne jo lægge sådan et varmekabel ned ved siden af, hvis det vil få dig til at sove bedre: https://www.greenline.dk/k/elartikler/varme-ventilation/frostsikring/p/devi-40w-selvregulerende-varmekabel-4m


Morten

Varmekabel og som fodpanel....  Fin ide  ...bortset fra at det er +30 meter og en hoveddør imellem.  No-go

Hvis du har en rørstrækning på ca. 30 lbm, så vil jeg helt klart anbefale dig som minimum at forberede cirkulation på det varme vand. Du vil blive træt af at vente på varmt vand. 

Koldtvandsrøret bør ikke ligge tæt på det varme rør, da det ellers vil blive opvarmet. Det kunne måske være aktuelt at grave koldtvandsrøret i jorden uden for huset.


Søren O

Nu skrev du jo 15meter i dit første indlæg.

Søren:  Roder med tanken om en lille 5L el beholder istedet.  Ved godt det er langt og der vil være noget ventetid på varm vand.  Det kan ikke graves ned udenfor da jeg vil skulle igennem ny terrasse og et gulv indenfor. 

KasperRR:  jaja,  jeg skrev:  "man skal fræse 15 meter gennem hele det eksisterende hus..." ...det er så PLUS det nye

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis