Installer nyt lampeudtag

Hej,


Jeg er igang med og sætte nyt troldtekt loft op i vores kontor. Jeg er amatør men indtil videre er det gået fint :) Forskallingen er sat på men jeg er blevet lidt i tvivl om, hvordan jeg arbejder omkring lampeudtaget. Der var ikke noget lampeudtag før, blot en ledning med kronmuffe, hvor lampen hang. Jeg påtænker at få installeret et nyt lampeudtag. 


Første spørgsmål er, om jeg selv må gøre det? Hvis jeg må, hvordan griber jeg det så an?


Jeg tænker, at det skal være et rundt Fuga lampeudtag (https://www.bauhaus.dk/lk-fuga-lampeudtag-rund-o84-mm-hvid.html), da vi også har den i de øvrige rum i huset.

Herunder kan I se et billede af, hvordan det ser ud nu.  

Håber I kan hjælpe.


Mvh

Rasmus

Hej, Jeg er igang med og sætte nyt troldtekt... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Kopi af nogle ovenstående udsagn:

Det korte svar er nej. Det skal laves af en autoriseret elinstallatør

Når du spørger så direkte om du må så er svaret nej. Det er den faste installation, så det er autorisationskrævende.

perhans, den kommentar skulle du ikke have offentliggjort. Den måde, du beskriver, er faktisk ikke efter lovens bogstav/ulovlig.

alle dele af en fast installetion er AUTORISERET ARBEJDE..... i lovens forstand punktum.

Forfatterne til ovenstående udsagner det også dem som aldrig nogensinde har fået f.eks. en  bøde for at snakke i mobiltelefon eller køre for stærkt ???   

Jeg svarer på det meget præcise spørgsmål, og nuancerer det bagefter. Og jo jeg har fået fartbøde, men aldrig et for at tale i mobil. eller for at lave hjemmelavet brændevin - eller - eller( Det er ikke opdaget  )

Man behøver bestemt ikke at være et uskyldigt lam selv, for at svare på spørgsmål.

Til Trådstarter: Pilehave er inde på noget rigtigt. Jeg ville uden at rødme sætte lampeudtag direkte op hvis ledninger kan nå ned under loftet i ordentlighed.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg må svare som el-mand, nemlig at der bliver spurgt direkte om det lovligt at lave det selv. Svaret vil derfor blive derefter. Det er ulovligt at lave den faste installation som GDS arbejde. GSH, hvad er det der irriterer dig ved svarene? Siden du har noget imod et absolut korrekt svar? Det ville være rart, om du ville uddybe din grund til indlægget.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis