Trælister på betongulv

Jeg har støbt et betongulv, hvor der skal påmonteres nogle fliser.

Gulvet er bygget op som følger, 15 cm lecanødder, 20 cm isolering, dampspærre, 12 cm beton med gulvvarme og rionet.

Hele vejen rundt om fliserne, vil jeg gerne have en 10 centimeters "kant" af egetræ, som en slags ramme rundt om fliserne.

Så er det så jeg undrer mig over jeg hvordan jeg bedst sætter listerne, så det binder på både gulv og træ? 

Jeg vil ikke bore huller for at skrue dem fast. 

Jeg er i tvivl om fliseklæb vil binde på træ og jeg er i tvivl om montagelim vil binde på beton... og hvad med stærk dobbeltklæbende tape, er det helt i hampen?

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej,

Parketlim.


/K

nu er det jo for sent, men er det ikke for lidt isolering? 



 

Du skal nok også tænke på, at listerne vil udvide/trække sig sammen afhængigt af luftfugtigheden. Så er det ikke så smart at lime dem fast til gulvet


Med venlig hilsen

Anders

Hej igen,

Normal praksis er at fuldlime parketgulve fast med nævnte lim. Du kan godt skrue de fast - du burde have 50 mm dæklag over slanger, så det kan også lade sige gøre. Fugen mellem træ og klinker skal naturligvis være elastisk.

Vedr. At træet udvider sig et, så vil egetræ ca. Arbejde maksimalt +/- 0.5 mm på et 100 mm bredt gulvbrædde. Dette får ikke limen til at slippe.


Uldal. 

Troede kun isolering var vigtigt i taget😀


/K

Annonce

Hvorfor har du prioriteret 15cm leca når du til gengæld ikke overholder krav til isoleringens tykkelse? Der kunne have været plads til den krævede isolering hvis du undlod leca, der er jo ingen grund til at have den når flamingoen er kapillarbrydende.

Leca bruges ikke mere til den slags, kun til at fylde hulrum hvor det ellers ville have været svært med et kantet produkt. Samt til haven.


Elektronikteknikeren

15 cm leca og 20 cm isolering er rigtig fint, det skal du ikke bekymre dig om.


Venlig hilsen
Knud

Det bedste er at skrue og proppe brædderne, men er du bange for at ramme gulvvarmeslangerne, forstår jeg dig godt.

Så gør det med montagelim, de fleste typer lim hæfter fint på beton, læs på brugsanvisningen først.


Venlig hilsen
Knud
knudr skrev den 02-10-2018 19:09:03

15 cm leca og 20 cm isolering er rigtig fint, det skal du ikke bekymre dig om.

 Fint i forhold til hvad? Det overholder ikke bygningsreglementet...


Elektronikteknikeren

Jeg tror at jeg forsøger mig med nævnte parketlim og så en 3 mm silikonefuge mellem fliser og lister.

Tusind tak for input.

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis