Trælister på betongulv

Jeg har støbt et betongulv, hvor der skal påmonteres nogle fliser.

Gulvet er bygget op som følger, 15 cm lecanødder, 20 cm isolering, dampspærre, 12 cm beton med gulvvarme og rionet.

Hele vejen rundt om fliserne, vil jeg gerne have en 10 centimeters "kant" af egetræ, som en slags ramme rundt om fliserne.

Så er det så jeg undrer mig over jeg hvordan jeg bedst sætter listerne, så det binder på både gulv og træ? 

Jeg vil ikke bore huller for at skrue dem fast. 

Jeg er i tvivl om fliseklæb vil binde på træ og jeg er i tvivl om montagelim vil binde på beton... og hvad med stærk dobbeltklæbende tape, er det helt i hampen?

Jeg har støbt et betongulv, hvor der skal... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Gregeren 

Hvordan vurderer du, at bygningsreglmentet ikke er overholdt? 


/K

Jeg glemmer nogle gange hvordan det her forum er, men jeg vil da gerne forklare mig, når nu jeg alligevel får mails hver gang nogen skriver noget.

Mit hus er fra slutningen af 1800 tallet og det drejer sig om knap 7 kvm, tror næppe de ekstra 100mm havde gjort nogen forskel. Mht. bygningsreglementet, så skal man kun efterleve isoleringskravet, hvis det er rentabelt, hvilket jeg vil vove at påstå det ikke er i det hus jeg bor i.

I forhold til lecanødderne, så er det fordi der oprindeligt har stået en del af bygningen der hvor jeg har støbt, derfor var der en stor klump sokkel midt i det hele under det gamle gulv, som nogen i tidernes morgen havde forsøgt at hugge væk (forgæves). derfor har jeg hældt lecanødder op til den sokkel + nogle cm op over, så jeg havde en hel plan overflade at sætte isolering på. 

Ok.

Men den referer jo kun til Rockwools produkter!

Uden at have regnet det efter, så er jeg næsten sikker på at, hvis der anvendes 200 mm PIR isolering samt 150 mm leca, så kan du opretholde br. krav til U-værdi for terrændæk. Men jeg ved ikke om det er disse materialer, som er benyttet - men det gør du jo heller ikke! Derfor undre det mig, at du sidder som repræsentant fra kommunalbestyrelsen og vurderer om folk opretholder bygningsreglementet. Vel og mærke uden at du har data eller forstand på om det rent faktisk er tilfældet.

Iøvrigt så er leca en lambdaværdi på 0,085 - og bruges stadig i terrændæk.


/K

Jeg kan selvfølgelig ikke vide om der er anvendt PIR eller andet eksotisk når det nu ikke er opgivet. Derfor går jeg ud fra at der er anvendt EPS, som ligner rockwool i varmeledningsevne, afhængig af produktvariant.

Men jeg har nu været så fræk at bruge min intuition og vurderet at der var tale om polystyren, fordi det er billigt og meget tilgængeligt.

Men det kan jo kun trådstarter svare på.


Elektronikteknikeren
Annonce
tobiascadin skrev den 02-10-2018 20:42:50

Jeg glemmer nogle gange hvordan det her forum er, men jeg vil da gerne forklare mig, når nu jeg alligevel får mails hver gang nogen skriver noget.

Mit hus er fra slutningen af 1800 tallet og det drejer sig om knap 7 kvm, tror næppe de ekstra 100mm havde gjort nogen forskel. Mht. bygningsreglementet, så skal man kun efterleve isoleringskravet, hvis det er rentabelt, hvilket jeg vil vove at påstå det ikke er i det hus jeg bor i.

I forhold til lecanødderne, så er det fordi der oprindeligt har stået en del af bygningen der hvor jeg har støbt, derfor var der en stor klump sokkel midt i det hele under det gamle gulv, som nogen i tidernes morgen havde forsøgt at hugge væk (forgæves). derfor har jeg hældt lecanødder op til den sokkel + nogle cm op over, så jeg havde en hel plan overflade at sætte isolering på. 

 Det giver god mening at anvende lecaen på den måde.

Og du har formentlig ret i dit udsagn omkring rentabiliteten.

Jeg spurgte egentlig kun fordi jeg var nysgerrig, og der ligger som regel et godt svar bag.


Elektronikteknikeren

Af ren nysgerrighed: Hvorfor har du lagt dampspær under betonen? 🙂


Mvh. Christian M
 

Dels fordi jeg havde fået at vide det var bedre at være på den sikre side mht opstigende fugt, men mest af alt fordi gulvet stod i en uge før jeg kunne støbe beton, så jeg ville gerne have et mere gangbart underlag mht at det er vores entré og jeg har en masse børn. Idet jeg havde hældt lecanødder ned i alle sprækker etc, så var dampspærren en god måde at holde det hele samlet, samtidig med at man kunne gå med bare tæer på det :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis