Naturlig cirkulation

Har Pille-brændeovn i stuen og vil gerne lave cirkulation til de tilstødende værelser evt. med Riste/ventiler i skillevæggene , mursten , men hvor skal de placeres for at få cirkulationen i gang .



Træsmeden.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den varme luft stiger til vejrs og den kolde luft er ved gulvet. Så bag brændeovn skal der være rist tæt ved gulvet, som den kolde luft fra værelset kan komme ud af. 

Så skal der være rist øverst som den varme luft kan komme ind ad. Det vil virke meget mere optimalt hvis du kunne danne en kapsling om en del af brændeovn og så føre et rør derfra, op imod loftet og så dreje ind i værelse. Så opnår du en slags skorstens virkning i denne.

Min gamle høje kamin er indkapslet og midt på denne er der beregnet til rør bagud på vel 250 mm Der er så et dæksel op imod loftet med spjæld. Så hvis denne er åbent varmer det mere ud i stuen, men lukkes den presses luften mere ind i nabo rum.

Jeg bruger det ikke da det ikke passer så godt med hjørne, dør o.s.v. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Halløj Erik .

Det er nok ikke helt så nemt da ovnen jo blæser varmen ud af fronten og der er ikke meget varme omkring selve ovnen , derfor , skal hullerne være i det hjørne hvor varmen bliver blæst over i ? over hinanden eller ?????

Mvh. Træsmeden 


Træsmeden.

Det kan jeg ikke svare på, da jeg ikke ved hvilken ovn det er. Kan du tage et billede og sætte ind, eller oplyse fabrikat og type. Så er der mulighed for et mere konkret svar. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er en MCZ 4 årg. 2006 Pilleovn .

Stuen er 4 ¤ 7 m og ovnen står  i et hjørne og blæser mod de 4 m.


Træsmeden.

Nu har jeg været inde på MCZ hjemmeside. Jeg kan ikke lige se den type som du har, men mange af de andre luft pille ovne er forberedt til at der kan monteres rør på dem til varmeflytning. Så det var da værd at kontakte firmaet og spørge ind til det. 

Det er under alle omstændigheder ikke pænt at føre rør hen foran eller hvad man nu kunen tænke sig.

Den med en lille ventilator øverst i væggen er en ret god mulighed. Altså så du får noget der er mere effektiv som den naturlige cirkulation. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Bare helt okay og tak for at du gad følge op på det , næsten samme løsning er jeg selv kommet til , men kunne man nu slippe for at bruge mere strøm er der jo penge at spare , min løsning bliver nok at jeg montere en solcelle drevet ventilator i ydermuren i den modsatte ende af stuen og stadig laver hullerne til de andre rum .

Kuddi.


Træsmeden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis