Hvad er "skråt højdegrænseplan" ?

Da vi i sin tid fik tilladelse til etablering af førstesal fik vi at vide at måden at regne byggelinie til eks. skel, er at tage længden til skel (fra skel til yderside af ydervæggen) og gange med 1,4. På denne måde får man så den maksimale højde der må være fra jorden til overside tagbeklædning målt langs yderside af ydervæggen. (Se det første af nedenstående billeder).

I BR-98 ser imidlertid ud som om man måler byggelinien v.h.a. højdegrænseplaner, men jeg kan ikke rigtig gennemskue om der i virkeligheden er tale om det samme. (Se de to andre billeder)

Spørgsmålet opstod i dag i frokostpausen hvor jeg lige mente at jeg kunne "belære" en kollega om måden at udregne byggelinier på. Imidlertid var det så, at han henviste til BR-98, som han mente brugte en anden metode :-)

Er der nogen som kan fortælle om skrå højdegrænseplaner er det samme som "min" model - så jeg kan få fred for min kollega :lol:

Med venlig hilsen

Claus Holm
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Claus

Vis det er til skel du mener, og ikke til vej, så er det, det samme.
Vis man vil være krakilsk, så kan man sikkert godt få noget andet ud af det, men det er i bund og grund det samme. :arrow: Dog kan man vist nok sige at; byggelinier mere har noget at gøre med, om der er tinglyste områder på en grund, hvor man ikke må bygge.

Håber det kan give dig fred i frokostpausen! smile
Hej Carsten,

Forskellen mellem skel og vej er vel blot faktoren der ganges med (1,4 eller 0,4) - eller hvad ?

Hvad er det helt præcist den skrå linie skal angive ?

Mht. skel til vej, forstår jeg heller ikke hvis man måler op til toppen af huset. Hvis man har et 7 meter højt hus, skal der så være over 17 meter til modstående vejlinie - det kan da ikke passe :?:

Med venlig hilsen

Claus Holm
Det er vel ikke modstående vejkant men modståend skel.. Det kan nemt være 2-3 meter mere.

Og jo det er disse skrå linier man skal holde sig "under", men ikke helt da der er muligheder for at overskride...

Venligst Njord :roll:

MVH Njord
Ja forskellen er blot faktoren på de 0,4 vs. de 1,4.

Med hensyn til vejlinier, ved jeg ikke helt, hvor man regner dem til, men det kan nemt være som Njord siger, at det er modstående skel. :roll:

Du må som regel overskride planet med gavle, og en del af tagfladen, ydermere, så er der nævnt en række forhold i BR-S 98 2.5.1, som også må overskride højdegrænseplanet. :!:

Det med det 7 m høje hus, og de over 17 m til modstående vejlinie, har du, såvidt jeg kan se på din hjemmeside ingen problemer med, da det er din gavl, som vender ud mod vejen, er det ikke rigtigt 8)
Det var værre, hvis dit hus lå med tagryggen parallelt med vejen.
Nu tror jeg endelig jeg har forstået hvad den skrå linie skal fortælle :lol:

Man tager altså længden til skel og ganger med enten 1,4 eller 0,4 (skel/vej) og den del af huset der vender ind imod skellet må så maksimalt være den højde der fremkommer ved regnestykket.

Derefter trækkes en streg fra skel (terræn) og op igennem den udmålte højde og videre op over resten af huset. Korrekt :?:

Jeg troede først lige det var den skrå linie, inden den rammer huset, der maksimalt måtte være længden til skel gange 1,4/0,4 :oops:

Må en skorsten egentlig godt rage op over grænseplanet ?

Til Carsten:

Jo, det er min gavl der vender ud mod vejen, og her har jeg fået at vide at man ikke måler kip med, men kun op til sternbrædderne langs huset - altså nærmest huset minus taget. ( :?: )

Med venlig hilsen

Claus Holm
Annonce
Hej Claus

Det er i mange tilfælde også rigeligt, at måle til sternen, da taghældningen praktisk talt aldrig vil kollidere med højdegrænseplanet, forudsat man kun bygger 1½-plans huse. :arrow:

Hvis nu dit hus havde ligget med den lange facade mod vejen, så skulle der jo som før nævnt have været 17 m vandret målt fra kip til modstående vejlinie, hvis altså huset er 7 m højt.
Her kan du ikke bare måle til sternkanten, så vil du i hvert fald få en lav taghældning. Det gælder altid, at man skal holde sig under højdegrænseplanet, med de undtagelser, som er nævnt i BR-S 98, deriblandt skorstene. 8)

Jeg er selv ved at bygge til, og har en facadehøjde på ca. 4,5 m ud mod nærmeste skel, det betyder, at jeg ikke kan komme nærmere skel end 3,2 m mod de mindst krævede 2,5 m, der er forøvrigt dispenseret helt vildt, da det så ikke længere betragtes som 1½-plan, men 2-plan :shock: iøvrigt bliver der bebygget 7,4% mere end de tilladte 25% biggrin biggrin
Hej Carsten.

Tak for det. Dvs min opfattelse af højdegrænseplander jf. nedenstående er korrekt ?

Man tager altså længden til skel og ganger med enten 1,4 eller 0,4 (skel/vej) og den del af huset der vender ind imod skellet må så maksimalt være den højde der fremkommer ved regnestykket.

Derefter trækkes en streg fra skel (terræn) og op igennem den udmålte højde og videre op over resten af huset.

Med venlig hilsen

Claus Holm
Hvis man vil bygge i 1½ plan med gavl mod naboen, hvor meget af husets højde regnes så fra?
Det kunne se ud som om den del af gavltrekanten man kunne afvalme ikke tæller med?
Er det korrekt forstået, at hvis gavlen vender mod skel, så er det op til der hvor taget starter, at man skal være under den skrå linie? Men at resten gerne må være over?

Hvis jeg husker ret, så var der noget med, at min bror søgte om dispentation for at overskride denne linie. Hvis ikke han fik dispentationen, kunne han løse problemet, udelukkende ved at lave huset bredere og dermed få taget til at gå længere ned. Så de kunne lige så godt give dispentationen.

mvh Hans
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis