Luftudskift anlæg.. dur det egentlig?

Jeg har snart undersøgt alt.

Så er tæt på at købe et genvex anlæg.

MEN... er der nogen der ved hvordan virker sådan et anlæg når det er sat op?

jeg havde tænkt mig et anlæg med fugtfjerning,luftskift, varme og køl.

man har jo sug i køkken og bad og indblæs alle andre steder.

1. Men hvis man f.eks. har mange gæster i og fugt/CO2/ varme niveau bliver højt i stuen, så tænker jeg anlægget vil prøve at kompensere for det.

Der bliver sikkert blæst og suget ekstra i sådan en situation.

Men hvad med værelser på 1. sal.

De er jo ikke separeret ud, så her vil der vel også blive blæst ekstra luft ind? 

2. Helt alm. hverdag med de 4 beboere i huset.

Her ønsker man jo typisk køligere værelser når man går i seng, men måske stadig varmt i stuen.

Det kan anlæg vel heller ikke finde ud af at styre?


Katmus
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

1. Korrekt. Måleren i aggregatet måler værdien for fugt i den den samlede udsugning. Men du ligger ikke mærke til at aggregatet kører med flere omdrejninger. Ikke noget problem.

2. Korrekt. Men hvis du ellers har velfungerende varmekilder (radiator/gulvvarme) så skal du ikke have varmeflade på dit ventilationsanlæg. Det er også dyrt i drift. Dine radiatorer skal opvarme.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

det er den her jeg vil købe


---------------

Genvex Premium 2

Genvex Premium 2 er et ventilationsanlæg med modstrømsvarmeveksler der har en temperaturgenvindingsgrad på op til 95%, varmepumpe, indblæsnings og udsugningsventilator, friskluft

Max anbefalet luftmængde: 275 m³/h
Luftmængde: 0-375 m³/h

Anlægget leveres med:
- Optima 300 betjeningspanel


--------------


radiator / gulvvarme skal stadig levere varmen.

Men varmeflader er vist bare indbygget i denne model.

Egentlig er det køle muligheden jeg gerne vil have.

Men tænker ikke varmen slår til, hvis radiatorer har varmet huset op.

Forstår dog stadig ikke hvordan det kan cirkulere luften rundt i huset uden at der så kommer varm stueluft i mit soveværelse.

Er det slet ikke delt op på nogen måde.



Katmus

Der er ingen varmeflade som sådan i det anlæg. Varmepumpen trækker energien ud af udsugningsluften og anvender det til varme eller køling. Altså en bedre udnyttelse af energien.

Aggregatet skal nok finde ud af om den skal varme indblæsningsluften op med den "gratis"-energi den hiver ud af udsugningsluften.

Der er ikke flere indblæsningsstudser på aggregatet hvor du kan vælge hvilken temperatur der skal kommer hvor hen. Der er kun 1 og der vil blive blæst den samme luft ud i alle rum.

Det er dog dine radiatorer der er dominerende ift at bestemme temperaturen i dine soveværelser. Da aggregatet i forvejen udnytter op til 95%, tænker jeg ikke at varmepumpen kan hive temperaturen mærkbart op til at du vil kunne mærke en temperaturstigning i dit soveværelse hvis dine radiatorer er lukket. Det ville jeg ikke bekymre mig om. Men ellers prøv at skrive eller ringe til producenten og meld gerne tilbage her, så vi kan blive klogere også.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Yep... jeg skriver her når jeg ved det.

Dog henviser producenter til forhandlere.

Dem synes jeg bare ikke helt jeg kan regne med... :-)

Hører billigvent. De virker mest ærlige...


Katmus

kan også kun anbefale billigventilation.dk de har kontakt til producenten. Men jeg har nu også selv før korresponderet over mail med en tekniker fra genvex...

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Den energi der tilføres igennem luftskifte er meget lille i forhold til radiator energien. Tænk på at det kun er 300 m3 i timen i alle rum tilsammen, hvor stuen er det største. Du vil stort set ikke mærke at anlægget kører, indtil det går i stå for så vil du savne det. 

Normalt kører det godt 50% men når der er gæster skruer man op for at få glæde af den større luftskifte. Men du mærker det kun som en minimal temperatur stigning.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis