22 volt på nul-fasen!?

Hej, 

jeg er har nogle lav-energi-LED-pærer der står og lyser konstant. Jeg har fået en elektriker til at konstatere, at der konstant står 22V på nul ... og han mener ikke, at der er noget problem.

Senere har samme firma sat udendørsbelysning op til os alle sammen og de LED-pærer skulle holde i 10 år, men der er allerede sprunget mange. Har det noget med den konstante spænding (som muligvis er i hele bebyggelsen) at gøre? 

... og sidst men ikke mindst, er det så ikke hårdt for mine elektriske apparater?
... og allersidst men ikke mindst, kan det fikses? Hvis ja, er det så dyrt og besværligt?

Mvh. Susanne (andelslejlighed fra 1962).

Hej,  jeg er har nogle lav-energi-LED-pærer der... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Der kan godt måles en induceret spænding mellem nul og f.eks. en afbrudt mellemledning, fordi der kan induceres en spænding i denne ledning.

Elektrikerens bemærkning om at der ikke var noget problem - i stil med, at det er meget almindeligt i gamle huse, kan du ikke bruge til noget som helst. Han skal finde ud af om spændingen er for høj, basta. Om dine apparater tager skade, kan kun afgøres ved at måle om spændingen er for høj.


fase

Nej, ikke nødvendigvis. Den inducerede spænding er der jo hele tiden. At de lyser en lille smule indikerer netop, at spændingen er til rådighed hele tiden. Hvis du har mulighed for det, kunne du prøve at erstatte en af pærerne, som tændes fra samme afbryder, med en glødelampe.


fase

Vi fandt ikke problemer og ledte heller ikke efter det. Jeg formodede også at det var induceret spænding som blev lagret i led'ens kondensator og som afladede hvert 3-4 sekunder så led'en gav et blink.

Jeg synes det lyder af meget, hvis det er induceret strøm der kan få led'en til at lyse svagt hele tiden. Men nogle led'er er meget følsomme og bruger meget lidt strøm for at lyse.

Har I forsøgt at skifte en af LED-pærene ud med en billigere model? bare for sjov... ved godt det ikke løser nogle eventuelle problematikker med apparaterne der er tilsluttet installationen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

22V er jo ingen ting. Det kan være lidt induktiv spænding. Eller lidt belastning i installationerne. Man kan godt måle lidt spænding på en nul-leder!

Nogle LED-pære kan lyse svagt ved bare den mindste induktive spænding.

Bliver dine LED-pære forsynet direkte med 230V eller igennem trafo/driver? Og er der lysdæmper eller andet tænd/sluk halløj? 

Jeg har nogle IHC Wireless stikkontakter, hvor nogle LED-pære og lyskæder ikke slukker helt. Tilslutter jeg dem uden om IHC stikkontakten og slukker på stikkontaktens afbryder slukker de 100%. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce

Der vil altid være spænding mellem nul og jord , alt efter hvor skæv belastningen  er på faserne og også efter hvor stor el forbruget er , i mine unge dage havde jeg en lommelampepære  6 V siddende mellem nullen og en radiator på det værelse hvor jeg boede , så havde jeg gratis lys om natten .....................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 01-10-2018 22:52:01

Der vil altid være spænding mellem nul og jord , alt efter hvor skæv belastningen  er på faserne og også efter hvor stor el forbruget er , i mine unge dage havde jeg en lommelampepære  6 V siddende mellem nullen og en radiator på det værelse hvor jeg boede , så havde jeg gratis lys om natten .....................

 Der vil da aldrig være spænding mellem jord og nul hvis jorden er aktiv. Jord og nul har jo samme pontentiale og er jo det samme inden det kommer ind i vores hjem, derfor kan man jo også lave en "nulling" som er den bedste jord man kan få, hvis alså ens forsygnings selskab tillader dette.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis