Loft isolering - vindspærre ovenpå isolering

Hej Alle,

Jeg har gennem tiden læst mig til masser af nyttig viden og erfaringer. Har dog ikke kunne finde følgende spørgsmål - håber I kan hjælpe :)

Om huset

Dobbelt muret hus fra 50’erne med uudnyttet loftsrum. Taget er det oprindelige understrøget tegltag. Stuens loft er pudset loft (læs: ingen dampspærre). Foreløbige er loft isolering nærmest ikke eksisterende. Der ligger noget der ligner et membran. Ovenpå membranet ligger der noget løst og perforeret plast, som har fanget løst reven mørtel og andet snask. Med tiden (om ca. 5 år) kunne vi godt tænke os at få nyt tag, og inddrage loftet til beboelse.

Billeder af loftet:

Min situation

Den forrige ejer havde købt Ursa isolering, men ikke fået det lagt. Jeg kunne godt tænke mig, at lægge isoleringen og evt. supplere med mere isolering, dog i alt maks ca. 200-250mm pga. manglende dampspærre og isoleringen med tiden vil ligge i etageadskillelse (når loftrummet er inddraget). Eksisterende gangbro begrænser også højden af isoleringen. Vil gerne undgå at lave for meget om, når loftrummet skal inddrages.

Min plan er følgende:

Spørgsmål

Ad c) Kan man bruge andet end Rockwool A-batts til formålet?

Ad d) er jeg noget i tvivl om hvilket produkt jeg bør vælge. Jeg vil helst vælge et vandtæt diffusionsåbent vindspærre end vindpap. Har I et bud?

Hvad synes I om planen som helhed?

Mvh. Ramo

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Roma

Du bør vælge papiruld til opgaven, så kan du også lægge så meget på du ønsker ved glasuld og rockwool vil jeg max anbefale 200mm grundet ændring af dugpunktet.

Ang. vind plader så kan jeg anbefale nogen fra Win Win

De kan fx. købes i Bygma blot google win win plader.

Hej Kasper,

Tak for svar.

Vil det give mening og blande isoleringen - de første 100 mm af glasuld, og resten med papiruld (som højden nu engang tillader, måske kun 100 mm yderligere)?

Jeg har godt set de der win win plader, nævnt i andre indlæg. Synes dog det lyder som en dyre løsning (har ikke regnet nøje efter endnu). Må lige se på dem igen.

Har du evt. et bud til ad d) også?


Hej igen

Det er også en mulighed bare du ikke kommer over 200 mm stenuld eller glasuld.

Fordelen ved Granulat er at om underlaget er lige eller ujævnt er underordnet.


Ang. win win så det ikke så dyrt igen du kan få dem til 20-25kr pr plade hvis du forhandler lidt om prisen.


Kasper-havemand1 skrev den 02-10-2018 13:40:21

Hej Roma

Du bør vælge papiruld til opgaven, så kan du også lægge så meget på du ønsker ved glasuld og rockwool vil jeg max anbefale 200mm grundet ændring af dugpunktet.

Ang. vind plader så kan jeg anbefale nogen fra Win Win

De kan fx. købes i Bygma blot google win win plader.

 Det anbefales heller ikke at lægge mere end 200mm papiruld når der ikke er dampspærre. Ved andre produkter skal du endnu længere ned, måske max100mm.

Der findes erfa blade om emnet. Det er korrekt at der tidligere var en opfattelse af at man kunne isolere løs med papiruld, men det er ikke tilfældet, viser erfaringerne fra branchen.


Elektronikteknikeren

Du bør naturligvis rydde op i det plast der ligger. og så en eller anden form for isolering. 

Win Win plader er stort set bølgepap blot lavet i plast. De er ret dyre men også ret nemme at arbejde med. Jeg brugte samme produkt i forbindelse med nyt tag for 5 år siden. Det var dog noget emballage vi havde på arbejde til affald, men det kunne skæres til på samme måde.

A bats skåret til så de isolerer yderst ved muren er et godt alternativ. Man kan også bruge almindelig tynd masonite, tynd krydsfiner eller lignende. Husk at det så skal fuges for tæthed imod bjælker. 

Et pudset loft er i sig selv udmærket dampspærre, men der ses jo et lampested ( der er sikkert flere) og der er det jo så brudt. Så med en forholdsvis dårlig dampspærre ville jeg være betænkelig ved at dække hele isoleringen til med vindpap.

Fra 1978 - 84 havde vi et  almindeligt parcelhus hvor jeg ikke kendte kvaliteten af dampspærre, men tror det var alucraft (sølvpapir, som jeg senere hørte en arkitekt betegne som "så utæt at man kan pisse igennem det"   ). Jeg efterisolerede fra 100 mm og til 200 mm og lagde vind tæt papir på ca 1/3 af loftet. I den første vinter efter var jeg oppe at kigge, og hev det lidt op. Jeg blev meget overrasket over at dele af isolering fulgte med. Det  var frosset sammen med små istapper under det vindtætte papir, På resten af loftet fejlede isolering ikke noget. 

Første dag med tøvejr blev det revet af og isolering tørrede efterhånden igen. 

De 10 % ekstra isolerings evne som der bliver stillet i udsigt i dit link vil jeg hellere undvære, fremfor kondens i isolering. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Kasper-havemand1 skrev den 02-10-2018 19:45:26

Hej igen

Det er også en mulighed bare du ikke kommer over 200 mm stenuld eller glasuld.

Fordelen ved Granulat er at om underlaget er lige eller ujævnt er underordnet.


Ang. win win så det ikke så dyrt igen du kan få dem til 20-25kr pr plade hvis du forhandler lidt om prisen.


 

Kasper-havemand1 skrev den 02-10-2018 19:45:26

Hej igen

Det er også en mulighed bare du ikke kommer over 200 mm stenuld eller glasuld.

Fordelen ved Granulat er at om underlaget er lige eller ujævnt er underordnet.


Ang. win win så det ikke så dyrt igen du kan få dem til 20-25kr pr plade hvis du forhandler lidt om prisen.


 

Gregeren skrev den 02-10-2018 19:53:38

 Det anbefales heller ikke at lægge mere end 200mm papiruld når der ikke er dampspærre. Ved andre produkter skal du endnu længere ned, måske max100mm.

Der findes erfa blade om emnet. Det er korrekt at der tidligere var en opfattelse af at man kunne isolere løs med papiruld, men det er ikke tilfældet, viser erfaringerne fra branchen.


Det er nu ikke korrekt du kan lægge alt det papiruld på du vil også selvom der ikke er dampspære, du kan også lave et nybygget hus med 500mm hvor papirulden er så tæt den gør dampspæren overflødig. Prøv evt. at søge på det på google så kan du læse lidt mere om det.

Ved andre isolerings typer er 200mm fint men så ikke mere hvis der ikke er dampspære, dugpunktet i glasuld og stenuld er nemlig lidt over 200mm så der er ingen risiko ved 200mm

Du må meget gerne sende mig en privat besked med link hvis du har undersøgelser der viser det modsatte at man max må lægge 200mm papiruld på det har jeg aldrig hørt om før nemlig og har arbejdet 5 år med isolering.


Der bliver jo forsket en del i det for tiden, derfor er det usikkert at bevæge sig ud i store isoleringsmængder før der ligger en endelig konklusion i løbet af det næste års tid.

Du kan læse mere om det her:

https://www.sbi.aau.dk/forskning/projektliste/vis/behov-for-dampspaerre-i-lofter--dalo-.cid295388

De siger så godt nok maks 150mm. Men jeg er med på at papirulden har vist at den kan fungere i tykkere lag også, men jeg ville ikke turde gå op i de helt store tykkelser før der foreligger en vejledning herom.


Elektronikteknikeren

Undskyld jeg bryder ind. 

Men i nævner alle at det er maks 200 mm isolering grundet dugpunkt.

ER det fordi der ikke er dampspær? Hvis der var en tæt dampspær, ville eksempelvis 300 mm så være helt i orden ?


Mvh. Christian M
 

Christian M skrev den 02-10-2018 23:00:41

Undskyld jeg bryder ind. 

Men i nævner alle at det er maks 200 mm isolering grundet dugpunkt.

ER det fordi der ikke er dampspær? Hvis der var en tæt dampspær, ville eksempelvis 300 mm så være helt i orden ?

 

Ja er der dampspære kan du isolere med 500mm uden problemer.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis