Mørtel og maling til ældre kælder?

Hejsa,

Mit hus er fra 1952 med 70 m2 kælder, hvor der ikke er gravet omfangsdræn el. lign. Der er derfor et vist niveau af grundfugt, men vægge osv. fremstår overordnet nogenlunde tørre.

Da den tidligere har været fejlbehandlet med plastmaling, har jeg nu fået slebet ydervægge ned, så de nu fremstår helt rå og jeg skal derfor have pudset og malet disse.

Her har jeg kigget en del på NHL 3,5 0-4 mm, som jeg tænkte at bruge som mørtel til oppudsning af væggene. Jeg vil gerne undgå saltudtræk, afskallende puds osv., så meget som det nu er muligt.

Vil det være den rette mørtel til opgaven?

Hvis ja, så er jeg desuden blevet i tvivl omkring valg af efterfølgende maling. Oprindeligt havde jeg kigget på bl.a. Weber Cempexo og Skalcem 100, men da de er cementbaserede er jeg bange for at det vil være forkert.

Hvad vil I anbefale her?

Har prøvet at søge en hel del og løst både her og en masse andre steder, men nogle skriver bastardmørtel, andre NHL og maling syntes jeg heller ikke at kunne finde ordentligt råd om. Håber I kan hjælpe og på forhånd tak :-)

Hejsa, Mit hus er fra 1952 med 70 m2 kælder, hvor... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Må indrømme at jeg ikke lige har styr på areal og præcist tidsforbrug på pudsning, der var jo mange forskellige opgaver. Desuden er det meget afhængigt af væggens tilstand hvor lang tid det taher, især hvor ujævn den er og dermed hvor mange lag det skal have. 

Jeg ville bare gå igang, efter første dag har du en ret god fornemmelse af hvor hurtigt det kan gå 


Ask
askholme skrev den 25-01-2019 17:45:17

Må indrømme at jeg ikke lige har styr på areal og præcist tidsforbrug på pudsning, der var jo mange forskellige opgaver. Desuden er det meget afhængigt af væggens tilstand hvor lang tid det taher, især hvor ujævn den er og dermed hvor mange lag det skal have. 

Jeg ville bare gå igang, efter første dag har du en ret god fornemmelse af hvor hurtigt det kan gå 

 Ok, tak for gode råd og feedback!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også