Rensning af massiv egetræ bordplade

Hej Alle

Jeg har et bord i massiv egetræ. Den var behandlet med bivoks, men ikke blevet vedligeholdt i et par år. Den havde fået nogle skjolder fra glas med kondens osv.

Jeg blev rådet til at bruge hvid vaselineolie til at fjerne skjolderne inden ny behandling. 

Her er hvad jeg har gjort indtil nu:

- renset bordet med trærens og ladet det tørre.

- Hældt lun hvid vaselineolie over skjolderne og ladet stå i 10 timer, herefter tørrede jeg det overskydende op.

- til sidst har jeg renset grundigt omkring pletterne med trærens igen.


Status er nu, at hvor der før var skjolder er der nu mørke pletter fra vaselineolie. Se billede.

Hvad skal jeg gøre nu? Jeg er bange for at hvis jeg behandler med bivoks nu vil der fortsat være mørke pletter fra olien. Eller vil det udligne sig med behandlingen?


Håber nogen kan hjælpe :)

Elias


E
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg fatter ikke hvorfor nogle stadig bruger grundrens, trærens eller lignende "mirakelmidler" til egetræ. Det er i bund og grund et spørgsmål om simpel kemi.   

Voks, olie og sæbe ophober efter nogle år en del smuds som skal renses til bunds, men egetræs indhold af garvesyre er uforandret hvor "mirakelmidlerne" sjældent er af det gode.

Vaselineolie er en halvfast forbindelse af kulbrinter som let gå i forbindelse med syrer.

Alt håb er dog ikke ude:

1: Smør  bordpladen ind i krystalsæbe. Dæk med fole, og lad sæben virke 6-8 timer.

2: Rens bordpladen med klude og moderate mængder vand - det må ikke skumme.

3: Gentag processen det nødvendige antal gange indtil bordpladen er hel ren. Det kan kun bedømmes korrekt.

Bordplader af eg behandles bedst med 80-85% sæbespåner som letter senere rengøring. Voks er udmærket til vertikale sider, men ikke til plader der dagligt udsættes for lidt af hvert.

Har din bordplade stadig skjolder efter vaselinolien, kan du forsøge at blege med oxalsyre. Brug kun oxalsyre uanset hvad andre forsøger at binde dig på ærmet.

Blegning af egetræ skal altid foretages på en fugtig overflade, dels for at undgå skjolder og dels for at garve- og oxalsyres indbyrdes reaktion kan styres med en fugtig klud.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej rantzau

Tak for et fyldestgørende svar. Har et par opfølgende spørgsmål:

- Skal jeg helt droppe trærens og behandle hele pladen med brun sæbe, eller kun bruge det på pletterne?

- Du foreslår at behandle pladen med sæbespåner i stedet for voks. Er det bare almindelige sæbespåner og vil pladen herefter være lige så modstandsdygtig overfor vand osv?

På forhånd tak.



E

Hej Elias.

Drop trærens. Trærens indeholder også aromastoffer der kan misfarve egetræ hvis der stadige er smudsrester tilbage. Det afsløres efter slutbehandlingen.

Brun sæbe og krystalsæbe er ikke helt det samme. Sidstnævnte opløser fedt bedre.

Hele bordpladen behandles med krystalsæbe, men husk at fugte hele overfladen først. Behandler du kun pletterne, risikerer du de står som lysere partier end resten af bordet.

Nej - almindelig sæbespåner er som regel revet fast sæbe med et fedtindhold på ca. 30%

Brug rigtige sæbespåner med et fedtindhold på 80-85%. Læg dem i blød dagen i forvejen så de får en konsistens som tapetklister.

Sæbespåner til borde og gulve skal ikke piskes, men omrøres. Skummet er kun til besvær.

Rigtig udført sæbebehandling modstår bedre end voks de fleste væsker der optræder i en normal husholdning - inklusiv rødbedesaft.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

... husk også at dække bordpladen med plast så sæben ikke tørrer. Krytalsæbe virker kun når den er våd.

Med krystalsæbe har jeg fjernet årtiers geværolie der var trængt ned i skæftet omkring baskylen. Skæftet blev renset helt i bund.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Slib. 

Ny behandling. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Eg der tidligere er behandlet med voks, vaselinolie eller lignende fedtede produkter skal affedtes særdeles omhyggeligt før slibning kommer på tale, og kun som sidste udvej.

Eg med bare nogle få år på bagen har med stor sandsynlighed fået patina grundet garvesyren, lys og luft samt diverse rengøringsmidlers samlede påvirkning af eg.

En slibning vil efterlade lysere pletter i varierende størrelse da patinaen på eg kan række dybt. Er der på et tidspunkt anvendt pigmenterede produkter, risikeres grimme overraskelser ved slibning.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

@ Rantzau

En fornøjelse at læse om, hvilke olie/sæbe/voks  der virker og hvordan det virker på egetræ  

Hvis de enkelte pletter er særligt - som vist på foto - udtalte, kan de mindskes inden den store tur, ved at sprætte et alm hvid kaffefilter op og med LUNT strygejern stryge let flere gange hen over pletten. Dybtliggende fugt bliver provokeret op til overfladen. Men efter alle behandlinger FØR sæbespåner (som er - efter egen erfaring - fremragende) skal der slibes.


 

Er det nødvendig at slibe et brugt massivt egetræs bord efter grundig rengøring er der nok brugt vand i generøse mængder.

Det kan betyde en uhensigtsmæssig fugtophobning som på eg kan være svær at fjerne tidsnok så revner i endetræet undgås. Revnerne kan godt optræde måneder senere, fordi den beskyttende efterbehandling ikke bare forhindre vandindtrængning, men forhindre også tørringen så fugt stille og roligt forplanter sig og så har vi balladen.

Fænomenet ses ofte når antikke egetræsmøbler skifter adresse.

Fidusen med varme og et kaffefilter er risky business med flygtige olier og eg. Man risikerer at opløsningsmidlet (i dette tilfælde olien) trænger dybere ned.

Paraffinen i  vaselinolien kan muligvis fjernes med et drys talkum mellem træet og kaffefiltret, men forsigtighed tilrådes. Skift kaffefilter og talkum ofte og stryg kun 1 gang inden der skiftes.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Elias, fik du nogensinde din bordplade fin .? Spørger da jeg har lidt samme problem. Mit er dog kommet efter brun sæbe, som jeg satte film over for at opløse maling.  De steder hvor malingen var opløst har sæben trykket ned i træet. 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også