Min motorbåd har mistet fart

Hej håber i kan hjælpe, jeg har en fjordcruiser 27 fod med ca 100 HK diesel ,da jeg satte båden i vandet i starten af sommeren kunne jeg få den op på 2500 omd ca og en topfart på ca 12 knob, så ødelage jeg mit manifold fik fat på et nyt en anden model men den passede fint på min marinemotor mit problem er så nu ca to måneder efter kan jeg kun sejle ca 7 knob max og kan kun tage ca 1800 omd, ville rurer få motor til og mindste omd fart ja men omd ??

Hej håber i kan hjælpe, jeg har en fjordcruiser 27... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Fjordcruiser skrev den 30-09-2018 11:58:27

Jo båden har lagt stille siden 10 -6 og jo det er udstødningsmanifold 

Ja ok med liggetiden og manifolden. 

Din motor har i øvrigt max drejningsmoment ved 1700 omdr.

Du springer nemt hen over skrogets begroningstilstand. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Vil det sige du mener 1700 omdrejninger er max ? Har da haft den oppe på 2500 forstår ikke lige 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Nej han mener at motoren yder det højeste moment ved 1700 omdrejninger

Fjordcruiser skrev den 30-09-2018 13:24:05

Vil det sige du mener 1700 omdrejninger er max ? Har da haft den oppe på 2500 forstår ikke lige 

 Nej, efter data på motoren ligger max omdrejningstal på 2500 omdr. Der hvor du har max drejningsmoment ved 1700 omdr, det er i øvrigt ved de samme omdrejninger din motor forbruger mindst brændstof pr ydet hp.

Jeg har set andetsteds at med en 100 hp's motor indenbords opgives farten for en Fjord 27 til 10 mil/knob. Skroget er ikke bygget som en speedbåd men som et semi displacements skrog hvilket betyder den ikke kommer mere end op at halvplaner.

Vi mangler stadig og høre om begroningsgraden af skrog/skrue.    



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hvordan den ser ud under båden og skruen kan jeg jo først se når båden kommer på land,men tænker da der sidder noget på skruen

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Fjordcruiser skrev den 01-10-2018 04:52:59

Hvordan den ser ud under båden og skruen kan jeg jo først se når båden kommer på land,men tænker da der sidder noget på skruen

 Ja ok. Nu er det kun et gæt, men her i havnene her i Limfjorden er der mange der klager over bevoksningen i år. Det er mit indtryk at folk der har brugt en selvpolerende maling i år er meget hårdt ramt hvis de ikke har været ude og sejle i bare 14 dage. Hænger det der først er det ikke til at sejle af.

Hvad er det for noget bundmaling den er smurt med og hvornår blev det gjort ? 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Det er bundmaling fra biltema den med kobber og blev gjort lige inden båden kom i vandet dagen før slutningen af maj brugte den også sidste år og klager ikke men jo er da spændt på og se hvad der alt sidder under og som kan lave sådan en ballade 

Men jeg går der mer og mer væk fra troen om at det er mit manifold der er galt med 

Fjordcruiser skrev den 01-10-2018 15:16:26

Det er bundmaling fra biltema den med kobber og blev gjort lige inden båden kom i vandet dagen før slutningen af maj brugte den også sidste år og klager ikke men jo er da spændt på og se hvad der alt sidder under og som kan lave sådan en ballade 

 Den skulle så ikke give ret meget begroning da den indeholder et biocid (kobber). Og smøringen er også frisk og dermed skulle kunne give stor beskyttelse. 

Ja nu sidder jeg og leder efter en anden årsag der kan være medvirkende og der tænker jeg på om dine dieselfiltre kan lide af en begyndende tilstopning. Er det tilfældet kan det godt pille hypper af motoren uden du egentlig mærker til det på motorgangen. Måske det var formålstjenligt lige og tjekke op på dem. Hvor lang tid siden er det de er blevet skiftet ?


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

:-) det var det første vi gjorde da vi havde skiftet manifold og og var ude og prøve den af og fandt ud af at den kun kunne komme op på 1700 omdrininger,men når jeg stætter båden i fremad gear så var det ikke som der jeg lige havde sat båden i vandet (maj) måned,nu opdager du nærmest ikke du sætter den i fremad gear

Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også