Min motorbåd har mistet fart

Hej håber i kan hjælpe, jeg har en fjordcruiser 27 fod med ca 100 HK diesel ,da jeg satte båden i vandet i starten af sommeren kunne jeg få den op på 2500 omd ca og en topfart på ca 12 knob, så ødelage jeg mit manifold fik fat på et nyt en anden model men den passede fint på min marinemotor mit problem er så nu ca to måneder efter kan jeg kun sejle ca 7 knob max og kan kun tage ca 1800 omd, ville rurer få motor til og mindste omd fart ja men omd ??

38 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ruere og anden begroning, kan sænke farten betydeligt, og motoren vil også falde i o/m


Men så meget som du er gået ned i fart og o/m, kan der udmærket være andre ting galt også.



Vi prøver igen, i morgen --

Tak for svar tænker har jo kun skiftet manifold og det er en gammel industrimotor der er bygget til en marinemotor kan det nye manifold være skyld i noget ellers er det jo kun tilbage og få båden op få det kikket efter 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hej

Er den med turbo? Er der synligt forskel på manifolderne?

Det er ikke turbo på motor har sidder i en traktor det er en Ford 2703e 6 cylinder tror den er fra ca 1968 har ca 100 HK 

Hvor mange omdrejninger kan du få motoren op på uden gear indkoblet ?



Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Jeg prøver og kører på havnen senere i dag så prøver jeg og starte den op tænker du hvis den nye manifold måske gør at omd muligvis stopper ved 1800 ? 

Jep, eller noget andet. men det tager vi derfra



Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....

Så er mine omdrejninger afprøvet 2700 siger den. Skruen er den samme som jeg havde på inden jeg skiftede manifold 

Nu har vandet været usædvanligt varmt i år i en meget lang periode så der kan godt have sat sig mange rurer på skrog og skrue hvis du har ligget stille et stykke tid. Det kan du nok selv bedst bedømme. 

Rurer i et meget stort antal kan godt nedsætte farten og pille omdrejningerne af motoren som beskrevet, hvis du i forvejen kører med en skrue hvor stigningen/diameteren er lige vel stor.

Nysgerrig, formoder det er udstødningsmanifolden du har skiftet ???

Generelt, på en diesel sugemotor burde du ikke kunne mærke forskel på ydelsen ved et manifold skifte selv om den er en smule anderledes.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jo båden har lagt stille siden 10 -6 og jo det er udstødningsmanifold 

Der er yderligere 28 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også