Er bjælkerne bærende?

Hej LDS.

Jeg er i gang med projekt fyrrum - det giver - med nye brandkrav en smule udfordringer med loftshøjden og branddør. (Fra olie til pille)

Planen er nu at slå hul i en leca væg på siden af fyrrummet for at skabe en anden indgang hvor der er plads til branddør.

Fyr og vandværk står i en længe af gården. Etageadskillelsen er armeret betondæk, der er jernstolpe som går på tværs med de gamle bjælker - da man formentlig har taget bærende vægge gennem tiden..


Første billede, loftet af fyrrummet. Limtræsbjælker som løber over en stor, åben garage. Hviler på leca væggen. Men der er nogæe

Stumper som jeg godt kunne tænke mig at save af ved væggen, for at få Mere loftshøjde; det burde vel ikke give anledning til problemer - eller?

Derudover tænker jeg den nye dør går mellem “stump 2&3” jeg tænker ikke det er nødvendigt at have en overligger. Der er jo armeret beton over. Jeg holder selvfølgelig døråbningen mellem bjælkerne, så de stadig har fuld støtte....

Er jeg helt galt på den? (Nederste billede er modsatte side af fyrrummet, der hvor stumperne sidder.


1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Stumpen kan du godt skære af helt inde ved væggen men du skal lige sikre dig at der ikke ligger en bjælke eller noget andet ovenpå, som stumpen holder på. 

Du kan godt lave en dør imellem de to bjælker, men igen, sørg for at der ikke ligger noget oven på der hvor du vil lave dørhullet.

Og så skal du være klar over at dine bjælker skal pakkes ind i f.eks. brandgips for at blive godkendt som fyrrum. Ved ikke om det træbeton der sidder i loftet er OK, men det kan din skorstensfejer fortælle dig.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis