Udnyttelse af varme .

Hej . Jeg har et hus på 130m2, i 1 1/2 plan. 

hvor der er centralt varme med pillefyrvarme + brændeovn. 

Brændeovnen står i køkkenalrum/stue i stueplan ,  hvor der er døråbning til entreen hvor der er trappe op til første salen . Jeg føler ikke at varmen vil ud  i   entreen også selvom jeg har lavet ventalionshuller så varmen kan cirkle rundt i stueetagen. 


Jeg tænker om nogen har erfaring med en loft ventilator til at flytte varmen rundt . Tænkte at sætte den i op entreen , så den også ville sprede varmen hurtigere rundt og op til første salen . Huset er OK isoleret





3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Varmeflytning er sådan lidt bob-bob. Det er sjældent det bliver rigtig godt. Det der bedst kan betale sig er vist at flytte den kolde luft, for den er tungest. Så du skal have en ventilator som kan trække noget kold luft fra øverste sal, ned over brændeovnen. Når det så bliver varmet op, så stiger det op, og formentlig op til 1. sal.

Jeg har et sommerhus hvor jeg har lidt samme problem. Jeg har udført et rørsystem for at flytte den varme luft og det er netop ikke så effektivt som jeg havde drømt om, tror også du skal gå efter at flytte den kolde luft for så at skabe et flow af den varme 🤗

opfølgning :

jeg købte en loftventilator med 3 hastigheder og puste/sugefunktion,  monterende den i entren hvor trappen til første salen også er.
Jeg har monteret en den med en rumtermostat, så den selv tænder og slukker.

Det fungere fint, den suger varmen ud i entren og videre op på 1.sal. Når dørene er åbne i værelserne  på 1.sal kan man mærke den skifter luften ud. Den har faktisk givet mere jævn varme i hele huset, og nærmest lydløst.
  

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis