Intet lys (lysdæmper) i gangen efter kortslutning

Hej,

Jeg havde for noget tid siden en kortslutning i lejligheden der gjorde at alt strømmen gik. Relæet havde slået fra og jeg slog det til igen, og strømmen var tilbage; bare ikke i gangen.

Lyset i gangen er halogen spots på lysdæmper (Hager EV011), og der er to afbrydere til som er fjederkontakter.
Jeg har også lysdæmper funktion på lyset i soveværelse og køkken, og det virker ganske fint.

Jeg håbede at det var halogenpærerne der var røget sig en tur, men har netop prøvet med ny pære, og det virker fortsat ikke. Jeg har taget billeder af det hele, og håber virkelig at nogen kan pege mig i den rigtige retning - forhåbentlig behøver jeg ikke elektriker til at ordne det. p.s. jeg overtog lejligheden for 2 år siden, men der var meget pæn el rapport, og det har også virket upåklageligt ind til kortslutningen.


Tak,
Kasper

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Et gæt er at lysdæmperen er gået sig en tur. For at finde ud af det, kræves en måling på dæmperen. Hvis du har mulighed for det, så mål om der kommer signal på indgangen.


fase

Du skal måle på den blå Hager, som er lysdæmperen.


fase

Jeg har taget dækslet af og målt på det hele. Der er strøm på den der hedder L men ikke strøm på den der hedder 3. Heller ikke på skruen nedenunder L og 3.

 

Der skal være konstant spænding på L, det er fasen. Når kontakten påvirkes, skal der være spænding på 3, som kommer fra kontakten. Hvis der spænding på klemmen, som kommer fra kontakten og der ikke kommer lys i lamperne, tror jeg lysdæmperen er defekt. 


fase
Annonce

Det er en fjederkontakt, så jeg kan ikke holde den inde samtidig med jeg måler på 3. Jeg har derfor fjernet fjederen, så det er en almindelig trykkontakt, hvis man da kan det når der er lysdæmper på. Når kontakten er trykket ind er der ikke noget spænding på 3.
Lysdæmperen bruges til to andre værelser, som ikke har problemer med at dæmpe lyset.

Lys dæmperen har formentlig kun en udgang, så lysdæmperen kan styres fra flere steder, men kun tænde lyset et sted. Er det ikke det du mener? Hvis lysdæmperen kan tændes fra de andre steder er kontakten defekt. I mine øjne er der noget i din forklaring, der ikke passer. Der er også kun en lysdæmper i din gruppetavle.



fase

Det jeg mener er at jeg kan dæmpe lys flere steder end blot i gangen. Jeg kan dæmpe lys i køkken og jeg kan dæmpe lys i værelse. I køkkenet er det også en fjederkontakt - virker fint. I værelset er det sådan en rund lysdkæmper kontakt - virker også fint. Jeg kan nå den runde kontakt fra gangen af, så jeg målte på 3 mens jeg tændte for lyset i værelset, og der er ikke noget strøm på 3.

Hvis du ser billedet nedenfor og den måde det er mærket op på, så kunne det godt se ud som om at den blå hager kun er til gangen, men det giver da ikke noget mening, for hvor skulle de andre lys så blive dæmpet fra?


Så kan der i stedet være gået en sikring et sted jeg ikke kan se?

De lysdæmpere, du nævner ud over den til gangen, har ingen indflydelse på den lysdæmper, vi er i gang med. Jeg har lavet en tilføjelse til mit forrige indlæg. Der er et diagram. Dæmperen i køkkenet kunne sidde et andet sted og den runde kontakt i værelset er lysdæmperen.


fase

Okay jeg forstår. Jeg troede der kun var en lysdæmper. Men så er det i hvert fald sådan med hager lysdæmperen at der ikke er spænding på 3 når jeg holder kontakten inde. Jeg fandt et skaft så jeg både kunne holde fjederkontakten inde og måle på 3. Er den så defekt og er det noget man må (og kan) skifte selv?

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis