Plade beskæres til væg som har ujævn flade

Jeg skal have lavet en lukket kabine i min båd. To plader , en i hver side og en plade i midten til dør. Siderne i min båd som pladerne skal sættes op af er jo ikke lige men har mange bøjninger , buer eller hvad man nu skal kalde det. Hvordan får jeg skåret min finer plade så den passer fuldstændig til væggen i båden. Er der et værktøj der kan bruges til at få aftegnet siden på båden og på pladen så jeg herefter kan save med en stiksav.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Lige i dit tilfælde tror jeg at værktøjet hedder pap. Du laver en papskabelon, evt.  i flere dele som hæftes sammen undervejs efterhånden som de bliver rettet til. Til sidst har du så en hel flade at tegne efter.

Elektronikteknikeren

En anden måde er tynde bøjelige lister som lægges langs faconen på skrovet og limes sammen med lim pistol og evt små liste søm. Så har du en træstamme at gå efter.

Elektronikteknikeren

ok. Den med små stk lister. Har jeg ikke tænkt på men du må forklare nærmere. De små stykker skal jo kunne nøjes og   blive i den facon. Når en på feks 10 cm er bøjet så skal jeg jo sætte en mere på ikke. Du må lige forklare. Men tak for indlæg

Du kan tage en billig spånplade plade som bare kan komme ind i skibet og den skruer du først fast midt for der hvor du skal sætte dit skot (=væg)

Så tager du en pind som er måske 40 cm lang og lægger på træpladen, så den rører siden af båden, og tegner langs kanten og enden af pinden.

Det gør du for hver 5 cm hele vejen rundt.

Når du har en plade fuld af streger, så tager du pladen udenfor igen - lægger den på din X-finer plade til skottet og tegner lille x der hvor spidsne af pinden sidder, hver gang du lægger den ved en optegning.

Til sidst har du omridset tegnet op på din X-finer.
er det forståeligt ?

To ulykker kommer sjældent alene.
  • tak for hjælpen
Annonce

Så vidt jeg kan se, er der da en fejl på tegningen. Når man tegner den øverste kontur skal pinden holdes absolut i lod og for siden absolut i vater for at kunne overføre profilen til pladen udelukkende ved at sætte en streg. 

Hvis pinden holdes skævt må man også angive i hvilken vinkel pinden blev holdt, da man optegnede profilen for at kunne lægge pinden korrekt, når målet overføres til krydsfineren. 

Det nemmeste er så absolut blot at bruge et vaterpas med en påklæbet spids så vandret og lodret er kendt hver gang.

Du tegner en streg langs siden af pinden og hen for enden af pinden.
stregen på siden af pinden fortæller vinklen :-)

Det kan også være smart at gøre det i to omgange, hvis samlingen ikke bliver dækket af noget:
Først den metode med pinden, derefter over på et billigt stykke masonit.
Når masonitten så er fintilpasset, kan man evt tegne en streg rundt kanten - med klods / blyant så du får en streg 20 mm parallelt med skibssiden. Så kan du lave fintilpasning yderligere.

Tak for alle de gode svar. Jeg tror jeg nu har fundet teknikken. Jeg har en tynd jernstang på ca 05 m. Den gørjeg flad i den ende som skal på skabelonen. Flad i enden så jeg kan bore et hul så en blyant kan gå igennem. jeg borer et hul i en klods så stangen kan glide frem og tilbage.

Jeg sætter en plade op og fastgjort vinkelret på inder siden af båden. Pladen skal være samme højde som den senere skal være. Klodsen sætter jeg på kanten af pladen så jeg hele tiden har stangen i vatter. Jeg starter forneden og trækker stangen op samtidig med at jeg skubbet stangen hele tiden ind på indersiden af båden samtidig med at jeg holder blyanten igennem hullet. Det kræver nok lidt hånd snilde eller en kone til at hjælpe. Men tror det vil give et pænt resultat. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis