Glasfiber forstærkning til garnvinde

Hej, det var lidt svært at finde en kategori til mit spørgsmål. Jeg ved at man kan få reparationskits til båd og bil, så jeg brugte bådkategorien.

For snart mange år siden købte jeg en stor kasse med diverse strikkemaskineting på Ebay. Det var virkelig en lykkepose med mange fine ting. Deriblandt en elektrisk garnspolemaskine, som mange sukker efter, hvis man altså er maskinstrikker. Desværre var maskinhuset i mange stykker, som jeg dog fik fint samlet med sekundlim, sprøjtelakeret og indtil for nylig var den i acceptabel stand, indtil jeg fik trykket en flig ud af den . Plastikken er simpelthen mørnet. ( ventilationsgitteret foran erstattede jeg i sin tid med bunden af en platiksi. ..... man må jo vide at hjælpe sig.

Nå, men nu kan dyret ikke mere og jeg vil gerne, når jeg har klinket den, forstærke huset indefra med glasfibermåtte. Men hvor køber jeg materialer i så lille mængde at jeg ikke også kan bygge en båd bagefter? 

Ingeborg


Når lysten driver værket
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der findes forskellige reperationssæt, hvor der er alt der skal bruges og i små mængder.

Som jeg husker, binder glasfiber ikke ret godt på plastik..


eks her..

https://www.harald-nyborg.dk/p6180/glasfiber-rep-saet



Vi prøver igen, i morgen --

Tak for svaret. Øv, jeg glemte at indsætte et billede. Det er jo ikke enhver, der har set sådan et spoleapparat.

Jeg var forbavset over, hvor godt jeg kunne lime stumperne med sekundlim.


Når lysten driver værket
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg har også tænkt på om jeg kunne bygge den ret kraftige motor og det omgivende maskineri ind i en kasse. Det behøver jo ikke at være afrundet.

Og en tanke helt hen i vejret: kan man 3D printe sådan en kasse for 2-400 kr? Men hvem kan?


Når lysten driver værket
Kanmandet skrev den 28-09-2018 22:00:52

Og en tanke helt hen i vejret: kan man 3D printe sådan en kasse for 2-400 kr? Men hvem kan?

 Du skal nok have en betydelig større muldvarp med hvis den skal række til at få 3D printet et nyt hus til maskinen. Der skal først laves en 3D tegning hvilket godt kan tage en smule tid hvis den skal passe 100%.  Men jeg vil anbefale du lægger et lag tyndt glasfibervæv ind i huset og to udenpå. Du skal bare passe på og få noget tyndt væv og lægge det på i strimler. Efterfølgende sliber du den udvendige side og maler så den igen bliver kjøn. Gør du det er jeg ret sikker på det vil holde mere end dine dage ud.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Tak for svaret. Min søn er værtøjskonstruktør og kan sagtens lave en 3D tegning. Jeg var dog så naiv at jeg troede på en form for elektronisk opmåling, siden man også kan lave alt muligt andet. Den fibermåtte jeg kan se på billedet i linket til Harald Nyborg viser en hel måtte. Er det den man klipper i stykker/strimler?

Jeg har da prøvet at bygge en kajakmodel med de for hånden værende midler. Derfor tør jeg godt prøve at reparere med glasfiber.

http://strikinge.blogspot.com/2015/06/kajak-i-papmache.html



Når lysten driver værket
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Kanmandet skrev den 29-09-2018 09:59:20

Tak for svaret. Min søn er værtøjskonstruktør og kan sagtens lave en 3D tegning. Jeg var dog så naiv at jeg troede på en form for elektronisk opmåling, siden man også kan lave alt muligt andet. Den fibermåtte jeg kan se på billedet i linket til Harald Nyborg viser en hel måtte. Er det den man klipper i stykker/strimler?

Jeg har da prøvet at bygge en kajakmodel med de for hånden værende midler. Derfor tør jeg godt prøve at reparere med glasfiber.

http://strikinge.blogspot.com/2015/...mache.html


 Ja ok med sønnike. I princippet kan man godt scanne en 3D ting og få den omsat til en 3D tegning der kan printes fra. Jeg kender bare ikke til hvad sønnike har til rådighed af grejer, så det er ham du skal spørge.

Ja det er det, men du bør få noget krydsvævet i stedet da det er betydeligt nemmere at arbejde med i smalle strimler. En 163 grams måtte som denne:  https://www.ekomposit.dk/glasfiber-...ZoEALw_wcB  ville jeg foretrække hvis det var mig der skulle beklæde en mindre ting. I princippet kan du også bruge et stykke tyndt stof og bruge enten epoxylim eller glasfiber til fastholdelsen. Det betyder nemlig ikke alverden hvad du bruger som væv da det hverken bliver udsat for fugt eller UV lys når det er til indendørs brug.

Der er næsten alle muligheder at vælge fra.

PS. Inden du smører klæberen på huset bør du lave overfladen ru med et stykke grov sandpapir/smergel stykke, så er du sikker på at klæberen ikke slipper igen fra emnets overflade. 



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej, sønnikke på 51 år har flere avancerede cad programmer, så det er ikke det der ville være et problem, men den tanke har jeg nu forladt. Som gl. Designer af både dit og dat har jeg også forskellige tynde stoffer at vælge imellem. Jeg er dog også efter at have læst dit råd kommet i tanker om at jeg også kunne bruge egnet tråd eller meget tyndt garn til at lægge i resinen eller epoxy limen. Måske kunne jeg få en slat resin eller epoxy hos vores bådebygger.

Hvad siger du til løse tråde i massevis på kryds og tværs i min lidt komplicerede runde form (hus)?

Mange weekendhilsner

Ingeborg


Når lysten driver værket
Kanmandet skrev den 29-09-2018 11:23:59

Hej, sønnikke på 51 år har flere avancerede cad programmer, så det er ikke det der ville være et problem, men den tanke har jeg nu forladt. Som gl. Designer af både dit og dat har jeg også forskellige tynde stoffer at vælge imellem. Jeg er dog også efter at have læst dit råd kommet i tanker om at jeg også kunne bruge egnet tråd eller meget tyndt garn til at lægge i resinen eller epoxy limen. Måske kunne jeg få en slat resin eller epoxy hos vores bådebygger.

Hvad siger du til løse tråde i massevis på kryds og tværs i min lidt komplicerede runde form (hus)?

Mange weekendhilsner

Ingeborg

 Du skal da ud og hente lidt forsyninger ved bådebyggeren. 

Du bør bruge noget der er krydsvævet for ellers kan du ikke styre "vævet" i strimler. 

Kan fortælle jeg engang byggede næsen op igen på en stor skumflyver, der på grund af en radiofejl styrtdykkede med 50+ km direkte ned i marken, så den blev ca. 20 cm kortere. Det holder i dag fint med 5 lag af det tynde hvide stof man i gamle dage brugte i vinduerne, for folk ikke skulle kunne se ind samtidig man kunne se ud, som væv. Der brugte jeg epoxylim som bindemiddel da skummet i en sådanne flyver forsvinder når det kommer i nærheden af glasfiber resin.

Kom lige i tanke om du bør tjekke at resterne af det gamle låg kan tåle glasfiberresinen og ikke opløses, hvis du vil bruge det som bindemiddel.

Fortsat god weekend.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Ved nærmere omtanke har jeg noget terylene gardin, det hed vist GARDISETTE dengang alle slørede deres vinduer med det. Jeg er også kommet i tanker om at jeg har en rulle glasfiber af den slags man sætter i hjørnerne ved tapetsering.

Noget epoxy lim = 2 tuber, der skal blandes har jeg også, men det hærder meget hurtigt og der er sikkert ikke nok til min opgave, men så kan jeg tage det i flere omgange. 

Har du er andet forslag til epoxy lim, lidt mere end de gængse tuber?

Ingeborg


Når lysten driver værket

Du kan også bruge polyester, som til glasfiberstøbning. det findes i bla 1 kg.

Du kan også købe epoxy i større portioner, men det koster jo så desværre en del mere.

https://marinelageret.dk/baadpleje-og-vedligeholdelse-285/glasfiber-reparationer-mm-1172/west-system-1127/a-pakke-west-system-epoxy-105-206-1-2-kg-102654.html



Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også