Lysdæmper med korrespondance

Hej 

Jeg er ny i dette forum, har kigget på de tråde som har omhandlet ovenstående emne og er desværre ikke blevet meget klogere i forhold til min egnen installation. Så nu opretter jeg min egen tråd, for at hører om der er nogen af jer der kan hjælpe. Jeg har købt en lysdæmper til min LED spisebords  lampe og vil gerne montere lysdæmperen, da lampen er alt for kraftig. Der er 2 kontakter tilsluttet lampen, hvor den må ene må være korrespondance, vil meget gerne skifte den ene kontakt ud med min ny indkøbte lysdæmper.

Kontakt 1 set fra oven (Her vil jeg meget gerne montere lysdæmperen)

Kontakt 1 set fra neden.

Kontakt 2 (Korrspondance)

Lysdæmper (LK FUGA Touch IR 350)

Håber der nogen der kan hjælpe, så jeg kan få dæmpe lyset over spisebordet.

På forhånd tak.


Med venlig hilsen

Benny Andersen

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Dæmperen du har købt (går ud fra det er denne) er ikke velegnet til LED.

Vil du kunne betjene lyset fra begge steder efter dæmperen er monteret? I så fald skal du indkøbe en fjeder, til den eksisterende afbryder.

Din lysdæmper er i følge databladet ikke egnet til dæmpning af LED pærer, som i øvrigt også skal være beregnede til dæmpning.

Tilbage til dit spørgsmål. Du skal slutte fase (sorte ledninger) fra afbryderen til klemmen med den røde udløser. Orange ledning forbinder du til klemmen med bølgelinien (den i midten). Den brune ledning skal du ikke bruge, før du har fået fat i en fjeder til at lave den anden korrespondanceafbryder om til et impulstryk. Den brune skal så forbindes til klemmen med pilen. Du får så en orange ledning i begge afbrydere tilovers. Begge ender forsynes med en samlemuffe og lægges ind i dåsen. Du har formentlig købt lysdæmperen, så prøv om den virker. Databladet er vist herunder. 


fase

Start med at prøve den dæmper du har købt. Du kan være heldig det virker. Men det er ret sandsynligt, at det ikke gør.

Hvis du følger Fabrins vejledning, så får du kun en orange til overs ved afbryderen og ikke ved lysdæmperen.

Mens jeg undersøgte har jenshøj skrevet et indlæg. Du spørger om hvilken lysdæmper, du så skal købe, det kunne være denne: LED dæmper og så bliver tilslutningen anderledes.


fase
Annonce

For at gøre forvirringen størst mulig, så har jeg ændret mit indlæg, da jeg opdagede at Fabrin havde skrevet et indlæg samtidig med mit :-)

Mange tak skal i have, jeg prøve at sætte dæmperen i her i weekende.

Rigtig god weekend

Forsøgt at montere lysdæmperen efter jeres anvisninger, den kan også fint dæmpe lyst, men jeg kan desværre ikke slukke lampen, hverken på dæmperen eller korrspondance kontakten.  Jeg vil gøre et nyt forsøg med en LK FUGA LED 250 IR TOUCH.

Det er sikkert korrekt at du bliver nødt til at købe anden dæmper. Men sidste forsøg kunne være at afmontere ledning ved >pil ind < Det er den der kommer fra den anden afbryder. Så kan du se om dæmper virker alene. Det ville da være surt hvis det fejl betjening fra den anden afbryder. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Folkens

Nu har jeg købet en ny lysdæmper LK FUGA LED 250 IR TOUCH, jeg har monteret den efter ovenstående vejledninger. Der er ingen problemer med at dæmpe lyset, men jeg kan ikke slukke det helt, lampen lyser svagt. Afbryder kontakten med fjedre tangent virker slet ikke.

Min lampe er en WOFI Vannes pendel: https://www.bauhaus.dk/varemaerker/wofi/wofi-pendel-vannes-led.html#full-description

Og der står i beskrivelsen at den er dæmpbar.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis