Bruge "kraft" til 230 V?

I min bagindgang/bryggers har jeg dette gamle kraft "stik" der går ud til min eltavle. Fra denne afbryder går den omkring 50 cm. længere ned på væggen til en anden dåse. I denne dåse var vaskemaskinen før tilsluttet. På denne gruppe i eltavlen står der: "Kraft, maks. 10 A".


Jeg fik i foråret monteret tre nye stikkontakter i mit vaskerum af en elektriker, til 2 stk vaskemaskiner plus 1 stk tørretumbler. Han sagde at han ville "Trække en fase per maskine". Det har han gjort, og de går ligeledes i denne gruppe. 

Mit spørgsmål går nu på om jeg vil kunne bruge dette kraftstik til at tilslutte 1 stk. køleskab og 1 stk. fryser? (jeg har en 16A kraftgruppe til køkkenet)

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vil du så udvide installationen med 2 stikkontakter? Har du en mulighed for at sætte 13A sikringer i gruppen? Du nærmer dig i betænkelig grad overbelastning af gruppen.


fase

Njah, jeg ved ikke om det skal kaldes en udvidelse. Men i stedet for 380 V kraft, vil jeg gerne have det lavet om til to (eller måske nærmere tre??) almindelige stikkontakter. Der er 2,5mm2 ledninger i kraftudtaget. Mht. udskiftning af sikringer, så tænker jeg ikke at det vil være et problem.
Men er det i øvrigt ikke underligt at denne kraft-gruppe kun er med 10A sikringer?

De 3 stikkontakter som elektriker har sat op til 2 x vaske og 1 tumbler sidder vel på denne gruppe, og er det stikkontakt som er beregnet til 16 A Og er alle ledninger i gruppen 2,5 mm2. Ligeledes hvilken type sikringer du har. De gamle DZ sikringer findes ikke i 13 A. 

Det er det der skal afklares. ( Fuga stikk. med afbryder er kun godkendt til 13A 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Du har i dit spørgsmål ikke opgivet, at gruppen er med 2,5 mm2 ledninger og derfor kan sikres med 16A. Hvis du øger antallet af stikkontakter er det vel en udvidelse af antallet, hvad vil du ellers kalde det? Når stikkontakterne sikres med 16A, skal det være stikkontakter uden afbryder, som anført i ovennævnte indlæg. Du kunne overveje Schuko stikkontakter. Så er der en change for at dine stikpropper passer med stikkontakter.


fase
ev elmand skrev den 28-09-2018 12:13:01

De 3 stikkontakter som elektriker har sat op til 2 x vaske og 1 tumbler sidder vel på denne gruppe, og er det stikkontakt som er beregnet til 16 A Og er alle ledninger i gruppen 2,5 mm2. Ligeledes hvilken type sikringer du har. De gamle DZ sikringer findes ikke i 13 A. 

Det er det der skal afklares. ( Fuga stikk. med afbryder er kun godkendt til 13A 

 Det er OPUS 66 Schuko han har sat op. Men om der er 2,5 mm2 ved jeg faktisk ikke. Det må der vel næsten være?

S. Fabrin skrev den 28-09-2018 12:29:54

Du har i dit spørgsmål ikke opgivet, at gruppen er med 2,5 mm2 ledninger og derfor kan sikres med 16A. Hvis du øger antallet af stikkontakter er det vel en udvidelse af antallet, hvad vil du ellers kalde det? Når stikkontakterne sikres med 16A, skal det være stikkontakter uden afbryder, som anført i ovennævnte indlæg. Du kunne overveje Schuko stikkontakter. Så er der en change for at dine stikpropper passer med stikkontakter.

 Ja, du har ret, jeg forstod det bare som at du troede jeg ville beholde kraftstikket med 380V og derudover tilføje stikkontakter. 

Men I mener ikke der er noget galt i at han har trukket 3 stikkontakter til vask+tør i det ene rum (230V), og samtidig have et udtag i samme gruppe på 380V? (hvor sidstnævnte så gerne skulle laves om til 3 stikkontakter)

Jeg synes bare det virkede en smule underligt det er lavet sådan, men hvis I mener det er OK vil jeg da bare få ham ud igen. Jeg må vel ikke selv skifte det ud?

Det er ikke givet at det er 2,5 kvadrat i udvidelsen, når sikringen kun er 10A. Men det ville være rettidig omhu at have brugt 2,5 kvadrat da det så er let at skifte forsikring.

Normalt  bruger kondenstumblere ikke mere end 1kw, så her burde du sagtens kunne trække dit køl/frys samtidigt, men så heller ikke meget mere.

Det vil helt sikkert være ønskværdigt at skifte sikring til optimalt 16A eller 13A hvis der er 1,5kvadrat i føringsvejen.


Elektronikteknikeren

Hvis kablet ikke er 2,5 mm2, kan du ikke øge sikringen til 16A, men må nøjes med max. 13A. Der er ikke noget mærkeligt i den måde, elektrikeren har lavet det på. Så hvis du vil have erstattet dit nuværende 3 fasede stik med stikkontakter, er det OK. Med 13A kan der blive nogle problemer med selektivitet mellem forbrug og sikringsstørrelse. Det er dog ikke værre end, at jeg ville give det en change. 


fase

Du kan principilet både bibeholde kraftstik og få monteret yderligere 2-3 stikkontakter på din gruppe. Det eneste man skal være opmærksom på er den sandsynlige samtidige forbrug contra de sikringer der må monteres. 

Nu har du stikkontakter til 2 vaskem. og tørretumbler. Hvis det ikke kører samtidig vil der med stor sandsynlighed kunne trækkes mere på samme gruppe. Men det er naturligvis bedst ved 13 A sikring som du altid må øge det til. 

Og endnu bedre 16 A men så skal elektriker undersøge de ting der er nævnt. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis