Kan man selv tage et køkken ned og genbruge?

Hej. Jeg skal bruge et nyt køkken i mit nye (gamle og meget renoveringstrængende) rækkehus. Jeg har kigget på et brugt køkken på DBA, hvor elementerne rimeligvis kan tilpasses mit køkken. Det er et super fint kvalitetskøkken med massive mahognilåger og granitbordplade. 

Kan man selv tage sådan et køkken ned og flytte. Tænker at bordpladerne vejer en hel del? Jeg ville leje en stor trailer og køre det hjem ad et par omgange. Har en tømrer til at sætte det op for mig. 

Prisen for det brugte køkken er 15.000 inkl. hvidevarer men jeg tænker der hurtigt ryger nogle tusinde på at få det flyttet. Selvfølgelig kan et ikea køkken fås til den pris, men ikke i den kvalitet.


Hvad ville i andre vælge? Har i flyttet køkkener?

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er det elementer eller et snedkerkøkken?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Snedkerkøkken, tror jeg. Jeg synes ikke jeg kan se skillelinje mellem elementer på soklen...


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

https://www.dba.dk/snedkerkoekken-med-miele-hvi/id-1048220549/?utm_source=copylink&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios_share_listing


Er det dette køkken?


Mvh. Christian M
 

Nej. Hun har lige skrevet at det er solgt. Det var et boform - det her https://www.dba.dk/flot-boform-koekken-i-massiv/id-1048400363/

Mindre kan også gøre det. Skal jeg holde mig til elementkøkkener, hvis jeg selv skal pille det ned og flytte?


Elementkøkkener er langt mere fleksible end et snedkerkøkken der er specielt tilpasset lokalet, så du har langt flere muligheder.


Søren O
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Boform er ikke hvad der normalt betragtes som et snedkerkøkken. Boform sammensættes også af elementer, men deres udvalg og tilpasningsmuligheder er store.

Det kan sjældent betale sig at genbruge elementerne, med mindre du får dem gratis. Tilpasningen løber op både i materialer og tid.

Afhængig af hvor meget du har tænkt at gøre selv, kan kombinationen færdige elementer, genbrug af lækre materialer og detaljer samt nyfremstilling kvalitetsmæssigt sagtens hamle op med eksempelvis Boform.

IKEA's køkkener har undergået en kraftig kvalitetsudvikling som særligt ses på beslagene. De stammer fra BLUM som bruges af stort set alle køkkenfirmaer, men prisen er væsentlig lavere.

Ulempen med IKEA's sortiment i elementer, er de begrænsede bredder der tilbydes. Det samme gælder skuffesektioner og glidebeslag. Der har andre køkkenfirmaer et langt større udvalg som bedre imødekommer individuelle ønsker.

Bordplader er et kapitel for sig som påvirker den samlede pris væsentligt.  Til sammenligning købte jeg egeplanker som lagrede blokvarer i varierende bredder fra ca. 22cm til godt 38cm til fremstilling af et 450cm langt køkkenbord, samt en kogeø  210cm langt.

Bordpladerne er 50mm tykke og vejer som et ondt år. Alle planker blev nøje udvalgt på savværket ud fra kriterier som opsavning, åretegning og tæthed. Hele herligheden stod mig i kr. 6.000,-.

Jeg har stadig et par planker i reserve til andre projekter.

Tilsvarende hos køkkenfirmaerne ville koste det blå ned fra himlen, bortset fra at ingen kunne tilbyde planker i de bredder jeg (fruen) ønskede.

Brugte køkkener er der nok af, så mit bedste råd er at se tiden an. Køb når gode tilbud er på hånden, men stir dig ikke blind på designet, da kombinationer sagtens kan konkurrerer med køkkenfirmaernes fine illustrationer.

Læg på lager og start først projektet når alt er klart.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

hvis du vil købe et brugt køkken, så PIL DET SELV NED. det er meget vigtigt. ved nedtagning er man mere forsigtig, når man selv gør det. typisk kommer de tidligere ejere i tanker om, at det kan sælges, når det står i garagen. Her har du ingen mulighed for at se om alle enkeltdele er med eller læderede. Men det er IKKE gratis ud over prisen, at sætte et brugt køkken op. Tag skraldet og køb et nyt. Det brugte bliver jo også skiftet af en årsag - slid.

Go´arbejdslyst!


 

Det skal være et meget fint køkken og passe perfekt ind hvis man skal give 15.000 for det. Hvis hvidevarer har en alder på 8-10 år så kommer der jo udskiftning i lobet af få år. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for råd alle-mand. Jeg holder lidt udkig og ser både hvad der kommer af muligheder med brugte køkkener, men undersøger også markedet med hensyn til nye køkkener. Jeg har et stramt budget, så hver en øre bliver vendt. Det handler vel også om hvor meget jeg kan/vil lave selv ;-) Jeg overtager først huset den 1/11 så jeg har en lille smule tid at løbe på.

Nu ved vi jo ikke hvordan det gamle køkken er skadet. Nogen gange gør en ordentlig rengøring jo den store forskel. Måske skal der et par nye hængsler til, og så ellers male alle låger. Så er det stort set som et nyt køkken. 

Vores køkken er fra 1984 og vi har skiftet bordplade med underlimet vask o.s.v Men ellers har jeg hørt at statistisk så holder køkkener i gennemsnit 4 år i DK. Hvis det er sandt så er vi altså blevet alt for rige.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også