Bygge fyrrum i Leca

Jeg skal til at bygge et fyrrum til pillefyr i hjørnet af eksisterende garage.

Jeg vil opbygge det i 10cm tykke Lecablokke.
Der er i forvejen betongulv i garagen.

Hvordan bygger jeg sådan en mur op?
 - Er det bare at begynde at stable lecablokkene direkte på gulvet og putte noget cement imellem, eller skal der laves en slags sokkel til væggen, eller sættes fast i eksisterende væg? Ellers kan væggen jo bare vælte?

Or når jeg så har bygget den ordenligt op i højden, hvordan får jeg så lavet et skelet til at sætte brandhæmmende gips op som loft?

Ja, jeg er ret grøn på området :-)

Jeg skal til at bygge et fyrrum til pillefyr i... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Frank Chr. skrev den 27-09-2018 15:55:37

Jeg mente nu mere hvorfor bygge et ekstra rum i garagen, pillefyret er i hvert fald ligeglad.   

Måske for at undgå at opfylde de høje brandkrav på hele garagens loft

 


Ask
Frank Chr. skrev den 27-09-2018 15:55:37

Jeg mente nu mere hvorfor bygge et ekstra rum i garagen, pillefyret er i hvert fald ligeglad.   

http://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/ klik på "indretning af fyrrum"  

Jo du kan fint helt undlade dør til fyrrummet, sådan at der altid er åbnet ind til rummet. 

 Hvis hele garagen skal være min brandcelle, skal jeg vel blot opfylde en masse krav i et endnu større område?
Og døren ind til beboelsen skal vel så være en branddør i stedet, og jeg må ikke have brandbare materialer i hele min garage?
Eller tager jeg helt fejl?

Der er da en del fyrbødere som har deres pillefyr (og fastbrændselsfyr) placeret fx. midt i en stald/ladebygning hvor der evt blot er bygget en væg eller to op omkring fyret, eller helt har undladt det, når bare afstandskrav til brændbart er opfyldt. Eller pillefyr i bryggers/hobbyrum - ja selv i et vvs-kontor har jeg set et pillefyr installeret.    

For lige at få det præciseret. Er garagen udført med samme materialevalg som beboelsesbygningen og bygget sammen med denne, fx. ved en fælles tagkonstruktion? I så fald registreres arealet heraf som en indbygget garage og arealet indgår i beboelsesbygningens bebyggede areal.

Frank Chr. skrev den 27-09-2018 20:57:59

Der er da en del fyrbødere som har deres pillefyr (og fastbrændselsfyr) placeret fx. midt i en stald/ladebygning hvor der evt blot er bygget en væg eller to op omkring fyret, eller helt har undladt det, når bare afstandskrav til brændbart er opfyldt. Eller pillefyr i bryggers/hobbyrum - ja selv i et vvs-kontor har jeg set et pillefyr installeret.    

For lige at få det præciseret. Er garagen udført med samme materialevalg som beboelsesbygningen og bygget sammen med denne, fx. ved en fælles tagkonstruktion? I så fald registreres arealet heraf som en indbygget garage og arealet indgår i beboelsesbygningens bebyggede areal.

 Men har de så også fået det godkendt af både Skorstensfejer og forsikringsselskab?

Garagebygningen og huset støder op til hinanden og har en fælles væg imellem sig et lille stykke. Garagen er muret op og med betongulv, ingen isolering. Tagene støder også op til hinanden, med det er hvert sit tag.

Skorstens fejer kommer jo jævnligt på brandsyn, så man kan stort set ikke køre uden godkendelse i flere år. Med mindre man helt gemmer sig under radaren, f.eks. i område med fjernvarme hvor han ofte ikke kommer i kvarteret.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Erik, Det handler sørme ikke om at snog sig uden om, og ja der er selvfølgelig et årligt skorstensfejerbesøg de steder jeg har kendskab til. Modsat har jeg osse kendskab til en årelang konflikt, hvor en stivsindet skorstensfejer bare ikke vil godkende et fyrrum, det selv om alle regler er opfyldt og endda godkendt af forsikringen. Efter 4 års tovtrækkeri med denne skorstensfejer og kommunen, kom der ny frisk skorstensfejer på og alt blev godkendt og synet. Enig i at nogle forsikringsselskaber kan være noget tunge at danse med, de har nogen gange deres helt egne absurde regler, men så må man jo skifte selskab hvis man synes de er for grove.


Her et Biodom 15 pillefyr (tilsluttet centralvarmen) i et kontorlandskab.   

Madsen, Hvis garagen indgår i beboelsesbygningens bebyggede areal, gælder de samme (mere lempelige) afstands regler som hvis du fx. havde en brænde/pilleovn eller fastbrændselsfyr i stuen, entreen, baggangen, bryggerset. Havde garagen været fritliggende er der andre regler.  


madsen55, 27-09-2018, 16:29, du skriver:

Og døren ind til beboelsen skal vel så være en branddør i stedet,

Såfremt du, allerede nu, har dør mellem garage og beboelse, skal døren være minimum BD30!

GSH skrev den 28-09-2018 10:58:42

madsen55, 27-09-2018, 16:29, du skriver:

Og døren ind til beboelsen skal vel så være en branddør i stedet,

Såfremt du, allerede nu, har dør mellem garage og beboelse, skal døren være minimum BD30!

 Der er en normal dør lige nu nemlig.
Men jeg tror lige jeg hører skorstensfejeren om alt det her, for ja, det kunne selvfølgelig være nemmere, hvis ikke der skulle bygges et decideret fyrrum, men den bare kunne stå frit i garagen.

BD 30 dør er ikke noget specielt, det tror jeg faktisk allerede er krav med direkte adgang fra garage til beboelse. 




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej.

Her kan du se noget om fyrrum hvis du ikke har det. det var den her side jeg brugte da jeg skulle ha mit pillefyr godkendt.  http://nbe.dk/wp-content/uploads/2015/08/fyrerum.pdf

Det er måske ikke helt det du spørger om, men om du skal bygge eller bruge hele garagen kommer også an på hvordan du tænker at indkøbe piller. hvis du vil købe til hele vinteren på en gang må du ikke ha alle piller sammen med fyret. Og så er der det med let brændbare væsker osv. Jeg har fyret i garagen og det enste jeg aldrig har der er benzin. ellers har jeg maling diesel spraydåser og meget andet, og det kan til tider rode ganske meget og jeg bruger også en stationær rundsav derinde. Skorstensfrjeren har aldrig haft bemærkninger til det, men kommer der en ny så kommer der måske andre boller på suppen. Et godt råd. sørg for at døren er bred ok til at du kan køre en hel palle ind til fyret og  lav plads vedsiden af fyret så den kan stå lige der. Jeg havde lavet plasds til en europalle + så der var nok en meters plads. Men de der piller kan være stablet på mange mærkværdige paller og feks Rw piller levere på en palle som kun kan tilgåes på tværs = en bredde på 120cm Så der køber jeg ikke mine piller.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også