Defekt trykekspansionsbeholder

Hej, 

Min 100L trykekspansion, til fastbrændsel, bliver i løbet af en uges tid fyldt helt op med vand og anlæget taber jo så trykket. Der kommer ingen vand ud af luftventilen ved aktivering. Det er altså ikke ikke membranen der er utæt men selve luftventilen, går jeg ud fra.  

Jeg har skiftet den løse ventil uden resultat. Så problemet løses med påfyldning af luft en gang om ugen.

Er det normalt at de går i stykker på denne måde?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når du har pumpet den op, så sprayer du ventil med sæbevand. Der vil så dannes bobler hvis det er utæt. Du kan naturligvis også søge efter læk andre mistænkelige steder. 

Har du trykekspansion til fastbrændsel ? ? Det troede jeg var no go. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Prøv at udskifte ventilkeglen med (endnu) en ny, for det kan jo ikke udelukkes at den sidste har været en defekt mandagsmodel.

Erik, nogle fastbrændselsfyr fx. Atmos kan (må) godt have trykekspansion.    

ev elmand skrev den 27-09-2018 11:33:41


Har du trykekspansion til fastbrændsel ? ? Det troede jeg var no go. 

 Hvis kedlen er godkendt til lukket expansion må man gerne. Det kræver så der er en spiral i vandkammeret, der er sluttet til husets koldtvandsforsyning med en termisk ventil i mellem der lukker op for vandet ved 95 grader. Der skal naturligvis også være en overtryksventil nede ved kedlens afgang der åbner ved 2,5 bar. Det giver sammen med kedlens termostat tre sikkerhedsforanstaltninger mod overkogning som der kræves på en fastbrændselskedel.     


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
ev elmand skrev den 27-09-2018 11:33:41


Har du trykekspansion til fastbrændsel ? ? Det troede jeg var no go. 

 Hvis kedlen er godkendt til lukket expansion må man gerne. Det kræver så der er en spiral i vandkammeret, der er sluttet til husets koldtvandsforsyning med en termisk ventil i mellem der lukker op for vandet ved 95 grader. Der skal naturligvis også være en overtryksventil nede ved kedlens afgang der åbner ved 2,5 bar. Det giver sammen med kedlens termostat tre sikkerhedsforanstaltninger mod overkogning som der kræves på en fastbrændselskedel.     

dooit skrev den 27-09-2018 10:48:32

Hej, 

Min 100L trykekspansion, til fastbrændsel, bliver i løbet af en uges tid fyldt helt op med vand og anlæget taber jo så trykket. Der kommer ingen vand ud af luftventilen ved aktivering. Det er altså ikke ikke membranen der er utæt men selve luftventilen, går jeg ud fra.  

Jeg har skiftet den løse ventil uden resultat. Så problemet løses med påfyldning af luft en gang om ugen.

Er det normalt at de går i stykker på denne måde?

 Ja membranen kan godt være utæt i gummiet omkring ventilen uden luften trænger ud i vandet. 

Hvis det er ventilkeglen der er utæt kan det jo nemt afsløres med en spytklat placeret over keglen.  

Man kan ikke engang få en ny membran til expansionsbeholdere mere så du må nok bide det sure æble og købe en ny hvis det viser sig der er dårligt gummi i den gamle.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jeg har prøvet med en spytklat, men da det er over en uges tid at den taber luften, går det jo nok så langsomt at spyttet fordamper inden at der kan ses en boble.  Og ja det er et Atmos fyr, godkendt til trykeksp.

Beholderen er 6 år gammel men der bliver også temmelig varmt i det lille fyrrum, så gummiet tørrer måske også hurtigere ind.  Måske kan jeg bruge den gamle beholder til en transportabel luftbeholder til dyttens dæk osv. , der er jo allerede fødder på. Så går den ikke helt til spilde koster +1000,- lidt en dyr reservedel. Der skal også snart en ny røgvender sten i, den er endnu dyrere. Men det er sliddele og alm. vedligeholdelse, så jeg har fået endnu en "gammel bil" at vedligeholde

Annonce

Nu når beholderen alligevel skal udskiftes, så ville jeg da prøve med en dækpilot (ved godt nogen krummer tæer når jeg nævner det   ) så kunne det være at du kunne udskyde udskiftningen en rum tid.

Det havde jeg ikke lige tænkt på...  men når det nu ikke er membranen der er utæt, kunne det da godt være løsningen. Hvis ellers ikke der er kondens i den tørre del, for så binder det vel ikke. Og den tid når membranen bliver utæt kan noget af stadset så komme over i kredsløbet og pumpen? Hvad er det for noget der er i sådan en dækpilot? og hærder det eller er det en vandopløselig klistret substans. 

Er der nogen der har prøvet det?

dooit skrev den 27-09-2018 13:24:10

Jeg har prøvet med en spytklat, men da det er over en uges tid at den taber luften, går det jo nok så langsomt at spyttet fordamper inden at der kan ses en boble.  Og ja det er et Atmos fyr, godkendt til trykeksp.

Beholderen er 6 år gammel men der bliver også temmelig varmt i det lille fyrrum, så gummiet tørrer måske også hurtigere ind.  Måske kan jeg bruge den gamle beholder til en transportabel luftbeholder til dyttens dæk osv. , der er jo allerede fødder på. Så går den ikke helt til spilde koster +1000,- lidt en dyr reservedel. Der skal også snart en ny røgvender sten i, den er endnu dyrere. Men det er sliddele og alm. vedligeholdelse, så jeg har fået endnu en "gammel bil" at vedligeholde

 Nej, hvis ventilkeglen er lidt utæt kan du se at spytklatten stille og roligt hæver sig på samme måde som det var på dit hjul du tæthedsprøver ventilkeglen.

Desværre har gummi det ikke så godt med for meget varme. Dog vil jeg mene at 6 år er for kort en levetid til en expansionsbeholder.

Du kan prøve og smøre noget barberskum ud over selve gummidelen af ventilen for at tjekke for tæthed. Hvis det bobler stille og roligt ved du hvad/hvor det er galt.

Det har grangiveligt været endnu dyre at vedligeholde et olie/gas-fyr eller varmepumpe.     


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Der er jo flere slags dækpiloter, nogen med skum andre med gele, fælles for dem er vist noget med petroleum og alkohol. 

Jeg tror nu ikke (dog uden 100% at vide det) at stadset kan trænge ud i selve anlægget hvis membranen bliver lidt utæt, luftsiden vil nok først blive fyldt op med vand, og det vil man jo næsten straks opdage.      

Nu er det jo overhovedet ikke kritisk hvis der skulle komme lidt forurening i det vand. Det er jo i forvejen sort og beskidt og absolut ikke egnet til drikkevand. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis