Fundamentløsing direkte på jord

Kære gør-det-selv-folk

Her kommer der spørgsmål der måske ikke vil tilfredsstille den grundige handyman for det jeg søger er råd til en rigtig kolonihaveløsning. 

Jeg har købt et ganske fint lille kolonihavehus, men problemet er at det er sunket en hel del. 

Det skyldes i høj grad at huset står på sokkelsten der IKKE er støbt ned i jorden, men simpelt placeret direkte på jorden. Så altså et punktfundament på jord.

Da jeg hverken har råd til eller selv forstand på at få støbt et punktfundament under det allerede eksisterende hus, må jeg tage til takke med et lave en kolonihaveløsning og lytte til kyndige folk her og i Haveforeningen.

Jeg løfter derfor huset med to donkrafte på en bjælke og støtter huset op. Det er åbenbart sædvanlig metode i Haveforeningen.

Men for en gør-det-selv-begynder har jeg brug for alle de gode råd jeg kan få, og i første omgang vil jeg høre hvilken slags fundamentblokke I kan anbefale til sådan en løsning på det alternative punktfundament?


Jeg har selv tænkt at lægge nogen fliser under hvert punkt og så lægge lecablokke fordi de isolerer godt  

Men kan lecablokke bruges til at bygge op som sokkelsten? Og SKAL de have mørtel og ikke stå ubehandlet?

Ellers tænkte jeg i stedet at købe nogen fundablokke?


Jeg sætter meget pris på alle råd og tanker herom. 

Med venlig hilsen

Søren

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg vil anbefale fliser som gerne må være brugte (og gratis). Du skal sørge for at få noget stabil der ikke kan vælte. Isoleringsevnen kan vel være ligegyldig når der er helt åbent under huset. Du skal lige have et stykke "murpap" lagt under din trækonstruktion for at undgå fugt fra understøtningen.


Søren O

Jeg vil også bruge fliser, og gerne nogle store nogle ned mod jorden, såsom fortovsfliser, eller 60x60 fliser, så kan du bruge mindre fliser i resten af "stakken"

Synker huset igen, må du jo bare klodse op, på de eksisterende punkter.

og som Søren nævner, skal der noget murpap/tagpap imellem oppe ved træværket.


Vi prøver igen, i morgen --

Mange tak for jeres svar. Jeg finder nogen store fliser, og så har jeg en del sokkelsten, som jeg så tænker at stille oven på fortovsfliserne. Og tak for rådet med murpap!
Slutteligt tænker jeg at dække af med eternitplader, så der ikke konstant kommer ny kold luft ind under huset. Selvom det ikke er isoleret, vil det vel hjælpe mod den værste kulde når sommeren ikke er så mild som i år.

SørenPl skrev den 01-10-2018 14:03:47

Mange tak for jeres svar. Jeg finder nogen store fliser, og så har jeg en del sokkelsten, som jeg så tænker at stille oven på fortovsfliserne. Og tak for rådet med murpap!
Slutteligt tænker jeg at dække af med eternitplader, så der ikke konstant kommer ny kold luft ind under huset. Selvom det ikke er isoleret, vil det vel hjælpe mod den værste kulde når sommeren ikke er så mild som i år.

 Sørg for, at du ikke lukker helt af med eternitpladerne. Der skal være ventilation under sådan et punktfundament, ellers vil du få råd og fugt på din gulvkonstruktion!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis