Fuga Air forfradåser

I forbindelse med en renovering af mit hus i løbet af de sidste par år har jeg udskiftet alle stikkontakter og afbrydere med Fuga med Baseline 63 rammer. I enkelte tilfælde har det også været nødvendigt at udskifte forfradåsen.

Men midt i det hele har LK besluttet at ændre Fuga-dåserne væsentligt. Den gamle forfradåse er udfaset og erstattet af den nye Fuga Air. De gamle Baseline-rammer passer til de fleste af de nye dåse-typer, men lige netop ikke til den nye Fuga Air-forfradåse.

Problemet er dog ikke større end jeg kan købe uoriginale "gamle" forfradåser.

Men jeg undrer mig lidt over formålet med de nye Air-dåser. Som navnet indikerer skulle de være lufttætte og slutter fint tæt omkring kablet. Men det giver jo ingen mening, når dåsen ikke slutter tæt omkring dampspærren (Hvis den ligger lige bag vægbeklædningen). Og hvis man vælger at trække dampspærren op til en 1/3 ind i væggen, som det normalt anbefales, er der jo ingen gennembrydning af damspærren og det er derfor ikke nødvendigt at have en lufttæt dåse.

Er der nogen der kan forklare mig hvad jeg har misforstået?

Et andet spørgsmål: Jeg har købt nogle af stikkontakterne hos Harald Nyborg, hvor de er billigst. På posen står der "LK" men på selve kontakten (på bagsiden) står der "LK NES". Er det ikke mange år siden LK droppede "NES" i deres navn? Har Harald Nyborg mon købt et stort restparti? Eller har det gamle navn en anden årsag?


Palle Dam 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kan ikke svare på Air-dåser da jeg ikke kender dem.

Jo Nes navnet er udfaset for mange år siden. Jeg er nu mere tilbøjelig til at tro at fabrikken har gammel støbeform til bagplade. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Har lige fået monteret nogle af disse fuga air dåser af elektrikeren. Blev lidt sur da jeg fandt ud af at de alm 63 baseline rammer ikke passede. Ville dog lige prøve alligevel inden elektrikeren kom og slutmonterede. 

Kan overhovedet ikke se hvorfor en alm baseline ramme ikke skulle kunne bruges. Syntes den sidder perfekt. Men måske er der noget jeg ikke forstår. 


Morten

Fandt lige ud af de har opfundet en 'teknisk monteringsramme'. Hvis den absolut skal sidde være på, så giver det måske non lidt problemer. Men ved ikke om den er påkrævet. Dåsen uden den der monteringsramme sidder ihvertfal urokkeligt fast i min fermacell væg. 

Er der nogen der ved om den er påkrævet eller bare nice-to-have? 


Morten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis