Mahognidøre bejdses?

Hej. 

Jeg har et hus fra 1968 hvor de oprindelige mahognifinérdøre sidder i. De er efterhånden meget grimme, ridsede og enkelte med afslag i fineren.

Jeg har overvejet at male dem, men der er rundt om døren ikke plads til så meget som een millimeter maling, da karmene slutter ret tæt. 

Derfor er min umiddelbare ide om jeg kan bejdse dem, eller give dem en form for træbeskyttelse/træolie Ala det man bruger udendørs?

Udover det har jeg et spørgsmål.. Det virker som om de er lakerede, så hvad gør jeg med dem inden jeg bejdser dem eller hvad jeg nu kan gøre? (gerne noget der er rimeligt nemt hvis det kan lade sig gøre, da der er mange døre). 

Jeg vil gerne bejdse dem enten hvide eller sorte hvis det er muligt? Og please, råd mig Ikke til bare at give dem lak eller bevare dem i mahogni. Det køber kæresten ikke 😂😂 de skal være sorte eller hvide og jeg er enig. Og nogle er meget ridsede af hundekløer. 

Tænker så samtidigt at give dørtrinnet samme tur i alle dørene. De er også grimme, men dog i en lysere træsort.

Håber nogen har forstand på det og kan give gode råd. På forhånd tak 😊 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen til  
Jeg gætter også på at de døre er lakerede og hvis du vil bejdse skal alt, jeg gentager alt, lakken af, da bejdse ikke kan binde på lakken.
Den bedste måde at få lakken af på, er med en ziehklinge. derefter skal du slibe (i åreretningen) med fint sandpapir (korn 150, og finere bagefter). Lad være med at bruge maskiner, for fineren er 2-3 mm tyk, så en rystepudser banker igennem fineren på et øjeblik, og så er du på rø...   

Du kan få et meget smukt resultat med bejdse, men det er en langvarig proces og du skal lakere oven på bejdsen, for den kan ikke tåle fingre, og vil hurtigt blive slidt af eller smitte af, hvis en hvid skjorte skulle komme forbi....

Jeg vil nok råde dig til at male i stedet, og når du siger der ikke er plads til et lag maling, tyder det jo på at døren bare skal rettes op, eller tage et par mm af med en høvl inden den males.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Du kan ikke bejdse på lakeret overflade, det skal være rent sugende træ. Det er nok ikke værd at slibe ned for at bejdse. Under alle omstændigheder, bør du nok overveje at købe nye døre og karme - besværet med at slibe, grunde og male, står efter min mening ikke mål med resultatet - Store glatte (finerede) overflader er svære at male pænt. 



Mvh Troels

Hej Henrik. 

Mange tak for dit svar. 

Det lyder også tillokkende at male dem istedet. Kan jeg mon gøre det uden at slibe lakken af? Nu skriver du om de ikke bare skal rettes op og evt tage et par mm af. Men kan jeg godt tage et par mm af, når de netop er i finer og ikke tykkere?

Skovlund skrev den 27-09-2018 12:12:24

Hej Henrik. 

Mange tak for dit svar. 

Det lyder også tillokkende at male dem istedet. Kan jeg mon gøre det uden at slibe lakken af? Nu skriver du om de ikke bare skal rettes op og evt tage et par mm af. Men kan jeg godt tage et par mm af, når de netop er i finer og ikke tykkere?

Du kan godt høvle lidt i kanten rundt, da den jo er lavet af massivt træ, men kun hvis den bliver malet bagefter fordi træet højst sandsynligt er fyr eller gran, og det har jo en ganske anden farve end mahogni   

Hvis du vil male, kan du nøjes med at rengøre grundigt først med en gang grundrens, og så lave en let slibning så lakken bliver mat og trist at se på.
Husk det er nemmere at male en dør hvis den ligger ned, selvom du selvfølgelig skal vente på at den tørrer, inden du kan male den anden side    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Bejdsning af lakerede mahognifiner døre er en håbløs opgave, fordi bejdse er en laserende overfladebehandling som kræver total fjernelse af lakrester for ikke at efterlade grimme skjolder.

Desuden er fineren for tyndt til mekanisk fjernelse af lakken.

Selv ikke Bums, Nitromors eller anden lakfjerner kan fjerne lak til bunds på finer. Dine døre er ikke vandfaste, så ethvert forsøg på vandbaserede midler er dømt til at mislykkedes.

Mal dem med dækkende maling eller køb nye.

P.S. Når kæresten stiller så umulige krav, bør hun også stille med en realistisk løsning.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
larsen56 skrev den 27-09-2018 18:09:13

Jeg ville købe nye døre fås ofte til 500 kr. stk.

 Ja.. Men så er det vel plus rammer, paneler osv..? 

Rantzau skrev den 27-09-2018 19:14:49

Bejdsning af lakerede mahognifiner døre er en håbløs opgave, fordi bejdse er en laserende overfladebehandling som kræver total fjernelse af lakrester for ikke at efterlade grimme skjolder.

Desuden er fineren for tyndt til mekanisk fjernelse af lakken.

Selv ikke Bums, Nitromors eller anden lakfjerner kan fjerne lak til bunds på finer. Dine døre er ikke vandfaste, så ethvert forsøg på vandbaserede midler er dømt til at mislykkedes.

Mal dem med dækkende maling eller køb nye.

P.S. Når kæresten stiller så umulige krav, bør hun også stille med en realistisk løsning.   

 Tak for tippet. Og ja. Tænker du har ret. 

Nb. Er du sød at ringe til min kæreste så 😂😂 nej, pjatter bare. 😊 Tak for dit indlæg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også