Gipsplade direkte på ydervæg

Jeg har denne fine mur, der er beklædt med alm. flamingo og malet. Det er ren giftgas når der sættes ild til det, så det skal selvfølgelig ned.

Det er i et lille bryggers, så jeg vil helst ikke lave alt mulig forskaldning og isolering og tage endnu mere plads derfra, men vil det være et problem at skrue gipsplader direkte på væggen i stedet for? 

Flamingoen har været sat fast med fliseklæder og noget af den falder også af, så hvis jeg sætter gipsplader på, kan der være nogle små mellemrum hvor der kan være luft. De større huller fylder jeg selvfølgelig, men vil det være et problem mht. fugt og skimmel hvis der nogle steder er et par mm luft bag gipspladen?

Eller er eneste løsning at lime det hele med fliseklæber igen?



 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis det er fliseklæber kan du blot fuldspartle væggen. Det er nok den løsning som bruger mindst plads. Problemer med fugt afhænger af hvor meget isolering der er i væggen 


Ask

Der er ingen isolering i væggen. Det er lavet af nogle leca elementer

Mener du bare spartle den med noget spartelmasse? Er det til at få lige, med de store flader hvor fliseklæb er faldet af? Der er en del rester af flamingo der ikke kan komme af, som det ses på billedet, ved ikke om det vil give problemer hvis bare man spartler det hele. 


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Ja rens det ned i videst muligt omfang og lav en fuldspartling, evt bedre at tyndpudse det først inden spartel så man får så tyndt et slutlag som muligt.

Helt sikkert bedre end at sætte gips op, du risikerer at fugt fra væggen kondenserer på pappet på gipspladens bagside og så har du lige pludselig skimmelsvamp.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Smid en slibekop eller grovslibe pude på din vinkelsliber så du kommer af med flamingo. Fuldspartling er fuldt ud muligt men kræver lidt øvelse. Afhængigt af hvor ujævnt det er kan pudsning med strandmørten eller gipspuds være lettere. 


Ask

Lige en opdatering. Jeg var i gang med at fjerne det flamingo og det viser sig så flamingo samt alt puds, bare væltede af. Sikke et svineri. Har nu fjernet alt puds fra muren, så den er sådan set helt jævn nu.

Problemet er at jeg nu har fjernet 4cm af væggen, så uden gipsplader, vil den være meget "tilbagetrukket" i forhold til gulv og loft.

Er godt nok i tvivl om hvilken løsning jeg skal gå efter lige nu   

Hvis nu man behandler gipspladerne først med noget grunder og så fuldspartler dem med fliseklæber, vil det kunne bruges?


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

En alm. gipsplade vil jeg ikke have lyst til at sætte op der. 

Kig lidt nærmere på Fermacell Powerpanel H2O. Den vil jeg ikke være bange for at bruge. En alm Fermacell plade vil måske også kunnegå. 


Morten

Det ville jeg pudse op med mørtel, som det var. Køb bakkemørtel og bland lidt cement og passende vand i Mørtel cement forhold 12 : 1 

4 cm er selvfølgelig ret meget med du kan gøre det af 2-3 gange. 

Først vander du muren grundig, så dem ikke trækker alt vandet ud af mørtelen med det samme. 

Så trækker du 1,5-2 cm mørtel på væggen. Det gøres ved med en murerske at lægge passende mørtel op på et stort stål pudsebræt. Tag fat med begge hænder og hold den skrå ind imod  væggen nede fra gulvet og træk den opad så du presser mørtelen fast på væggen. Når pudse bræt er stort set tomt fyldes den igen og du finder nyt område. Du skal ikke jævne ud på pudslaget men må godt trække på igen fra der hvor du slap. 

Mangler der nogle små områder kan man presse det på med murer ske. 

Det der betyder noget er at 1. lag er presset godt ind imod væggen så mørtelen har fået fat i alle små porer i væggen, så det gør ikke noget at man sveder under denne proces.

Nu lader du det tørre et par timer og du kan gå videre med næste lag. Her laver du først 2 ledere ved at presse mørtel på så det kun ligger i 2 lodrette striber helt fra gulv til loft på ca. 10 cm bredde. Hver stribe ca. 10-15 cm fra væggen. 

Dem lader du også lige sidde en kaffetårs tid inden du tager et lige bræt eller en 2 m lodstok og trækker overfladen så det er i lod og  eller passer med gulv og loft ( Man skal nogen gange gå lidt på kompromis for at det skal se lige ud).  Nu kan du tydelig se hvor der yderligere mangler lidt på striberne, så det fyldes efter og du skraber igen, så overfladen passer.

Så fylder du op imellem striber og på de sidste 10-20 cm på samme måde som 1. lag. 

Den 2 meter lodstok bruges nu vandret til at trække af så du lige netop kommer ind at glide på lederne. Er væggen kortere kan et lige bræt også bruges der er 10 cm mindre end væggen. Når man trækker af laver man zigzag bevægelse med brætte så det ligesom skærer i den våde mørtel. 

Hver gang brættet er fuld af mørtel stikkes den ned i mørtelbaljen og skrabes af. Der efterfyldes hvor der er huller og så trækkes af igen. Når der kun er dine zigzag striber og en del små huller tilbage skal du igen vente til muren er "fingertør" ( den skal yde lidt modstand når du stikker finger ind ) 

Nu skal du til at køre med en mindre pudsebræt. I gamle dage af træ men nu til dags skumpudsebræt. Der skal køres med fast hånd i store cirkler indtil væggen er helt jævnt. De mindste huller vil lukkes ved denne proces, men er der lidt større må der klat til og pudse op igen.  

Inden du startede har du fejet gulvet så alt det mørtel der spildes samles op og blandes igen sammen i baljen. 





Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du skal helt droppe tanken om en gipsplade tæt op ad muren. Få idéenud af hovedet. Ud ud ud...

Det rigtige er at pudse den op. Det bliver aldrig godt med gips.


Elektronikteknikeren

Ved godt gips ikke er optimalt, men ja, nogle gange prøver man jo at springe over hvor gærdet er lavest

Jeg har besluttet at pudse det op i stedet, som Elmand har forklaret og så kan det få en gang maling bagefter.

Tak til jer alle   


 

Hvad med de der klimaplader?
Jeg er blevet anbefalet af kommunes skimmelsvamprådgiver til at bruge dem? De er diffusionsåbne, isolerende og har en høj pH værdi der gør at svampesporer ikke kan gro. De hedder KlimaTec

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også