Vælg af gulvvarmeløsning

Hej med jer

Jeg står og overvejer at installere en shuntløsning, til mit badeværelse,  hvor jeg har en problemstilling med for stor forskel på det varmeste og det koldeste sted. Der er pt. Monteret returventil, og det fungerer rigtig skidt.

Derfor overvejer jeg nu to scenarier, og håber I har gode bud..

1: montering af minishunt, der kun håndterer denne kreds. Denne vil, formentlig, kunne monteres i skunken ved badeværelset.

2: montering af større shuntløsning, der er forberedt til a kunne styre resten af huset, når jeg (engang) når til renovering af gulvene her. Her vil være i alt ca. 6-8 kredse.  


Jeg er i tvivl om det giver mening at investere i et større setup, så det er klart til, når vi over de næste 2-10 år, vil påbegynde renovering af resten af gulvene. Eller om det smarteste er et lille sæt, der blot håndterer den ene kreds?

Jeg håber det giver mening, ellers spørg.. Jeg uddyber gerne🙂


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville nok gå efetr det store sæt med det samme. Men undlade styring. Så har du fordelere, pumpe, kontraventil og termostat. 

Det kan du nøjes med ved de første rum, og så bare styre på termostaten ved fordeler. 

Min nabo har 8 år gammelt hus, og der styres hele huset udelukkende med fremløbstermostat, og det er de meget glade for. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg ville vælge mini shunten, syntes det er bøvlet at skulle trække slanger fra hele huset op i en skunk


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Tak for kommentarer, indtil videre🙂

Spændende tanke,  vedr. Manuel termostat.. er der risiko for at man ikke længere kan få styring til den, når det så bliver relevant om x antal år? Eller er det gængs standard?


@epoxymanden: hvis det ville være den større løsning, ville det blive placeret i rummet under badeværelset (en art bryggers)


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

jeg bor i et 18 årt gammelt hus med gulvvarme, alt styres med fremløbstermostat. Jeg har det store shuntløsning men det virker bare ikke.

om sommeren lukker jeg fra alle andre rum end badeværelse.

ca. 7000 for 111 m2 og fryser bestemt ikke.

Det er nøjagteg det samme som min nabo der har en fra forsyningen til at tjekke det for 1650 og 500 til reservedele.

så næsten 40000 sparet indtil videre.

Jeg vover lige et tillægsspørgsmål 🙂

Er det korrekt, at opbygningen er således(groft sagt)

Man har:

1 shunt som er pumpen med lidt mekanik over og under sig.

Herpå er et fordelerrør på hhv. Frem og retur, Fremløb har nogle ventiler på sig.

Herpå monteres aktuatorer eller må man I virkeligheden sætte en manuel termostat, af en art?

Til at styre aktuatorerne benyttes:

1 styreboks , hvortil aktuatorerne tilkobles, med ledning.

Der kan så nu anvendes rumfølere med/uden ledning, der fortæller styreboksen om den skal lukke op/i for varmt vand?

På f.eks. Danfoss link kan man så desuden have noget mere avanceret styring (CC) som så bruges til at styre/planlægge varme?


Altså kan man principielt købe (Det jeg kalder) Shunt og fordelerrør (måske også kaldet en manifold?) Og så en form for manuel termostat.. og så principielt være kørende (på 1 kreds, men forberedt til flere? )


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Du kan principielt køre hele anlægget uden styring og aktuatorer. Det kræver at de enkelte gulvvarmekredse er korrekt indregulerede. I manifolden sidder der nogle reguleringsventiler der een gang for alle justeres i forhold til længden på de enkelte gulvvarmeslanger. Det skal gøres uanset om der er monteret aktuatorer. Temperaturen styrer du så ved manuelt at regulere termostaten ved gulvvarmeshunten, som bestemmer temperaturen til fremløbet i gulvvarmen. Er der så et rum der får for meget eller for lidt varme, reguleres reguleringsventilen for den gulvvarmekreds.


Søren O

Det er en fælles termostat, der som beskrevet blot sikrer at vandet i din / alle dine gulvvarmekredse har konstant temperetur. Falder temperaturen, lukkes der lidt ny varm vand ind i kredsen fra fjernvarme, gasfyr eller hvad du har af varmekilde. Og modsat hvis temperaturen stiger. 

Det er stort set det samme som retur termostat i den lille "gammaldags" gulvvarme system. 

Stiger rumtemperatur, er der ikke så stor afkøling, og der lukkes lidt ned automatisk, MEN ens for alle rum. 

Det er det samme som i det helt store setup, undtagen at der der bliver taget mere hensyn til det enkelte rums temperatur, ved at der yderligere kan lukkes for hver kreds af styringen. 

Men ofte står døre jo åbne i det meste af huset, så der derigennem alligevel sker en udligning.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg begynder at forstå det lidt bedre🙂


Årsagen til denne problemstilling er, at jeg har et badeværelse, hvor frem og retur er placeret tæt på hinanden, (men ikke løber sammen rundt ) så jeg har det varmeste og det koldeste sted på gulvet 30 cm fra hinanden..

Det er desuden som om vandet løber for langsomt rundt, så det koldeste sted er helt vildt, mens det varmeste sted måske er 30 grader (afhængig af min fremløbstemperatur selvfølgelig🙂)

Montøren (og der er en lang lang selvstændig klagesang om ham) foreslog at skifte returvwntilen ud med en minishunt for at skabe en mere ens fordeling af varmen.. derfor er jeg nu på vej ad det spor..

Jeg bliver nu i tvivl, om jeg med en stor shunt-løsning vil opleve det samme? Altså at vandet kører for langsomt rundt? Eller om jeg vil få et højere flow, med lavere temperatur (måske 22 grader i stedet for gaskedlens fremløbstemperatur?)


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også