El tilslutning til komfur

Hej

Jeg har lidt spørgsmål omkring tilslutning af el til et komfur. Det er mest af interesse, da jeg skal have en elektriker ud og kigge på det uanset hvad.

Jeg har købt et brugt Smeg-komfur, som lige nu ikke har et strømkabel, men blot en tilslutningsboks. Mine spørgsmål går på:

1) Skal der i princippet bare købes en ledning, som tilsluttes tilslutningsboksen og så med stik med jord sættes i en almindelig stikkontakt? 


2) På tilslutningsboksen står der 380 v, men på komfuret 230-240 v. Hvorfor er det forskelligt?


Håber at der er nogen der kan give lidt svar.

Vh Rikke

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er det et komfur, altså både kogeplader og ovn, eller er det en løs ovn eller kogeplade?

Den skal ikke tilsluttes en almindelig stikkontakt, da den formentlig kræver 16A. Dog ser det ud til at være 1faset dvs. Kun 230V. Hvilket ikke er meget til et helt komfur.

Kan du tage et bedre billede af mærkepladen?


Elektronikteknikeren

Så passer det fint med en fase og 230 volt.  Den kan sandsynligvis trækkes af en normal stikkontakt. Det kommer an på strømforbruget i A. Det fremgår dog ikke af dette skilt. Måske det står andet steds?


Elektronikteknikeren

Hvis der står 3.0kw over CE mærket, kan ovnen akkurat køres på en 13A gruppe, dvs. en almindelig stikkontakt, såfremt sikringen i tavlen er 13A.


Elektronikteknikeren

Jeg er lige flyttet ind i min lejlighed og må indrømme at jeg ikke heelt er vant til en el-tavle, der sådan ud som min nye.

Betyder det så at der kun kan køres på 10A?

Tak for svarene forresten.

Annonce

Hvorfor alle de spørgsmål , det virker overflødigt , da der kommer en elektriker og ordner det .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Måske, jeg kan selvfølgelig bare gemme min nysgerrighed til elektrikeren. Synes bare det er rart at vide lidt.

Ja der skal lige opgraderes lidt før det spiller. Det er tilrådeligt at få lavet en ny gruppe ved siden af, da du virkelig ikke har noget strøm til overs til resten af boligen ellers.


Elektronikteknikeren

Det er en lille et-værelses uden andre hvidevarer end køleskab. Tidligere lejer har fået det til at fungere på en eller anden måde.

Jeg må snakke med en elektriker.

Tusind tak for svarene Gregersen. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis