Overligger til Lecamur. Nødvendigt og hvilken?

Hejsa. Jeg er ved at renovere mit fyrrum, hvor væggene er bygget op af 100 mm leca blokke.

Muren er ikke “officielt” bærende, men etageadskillelse kommer måske nok til at “støtte” lidt på væggen  

Jeg skal have sat en dør i. Er det så nødvendigt med en overligger? Eller kan jeg klare mig uden?

Da det skal være BD60 tænker jeg at det ikke må være et stykke limtræ? (Som jeg ellers har masser rester af)

Jeg synes at de leca overliggeren jeg kan finde, er ret dyre. Kan jeg evt. bruge en murstensovrligger i stedet? Jeg kommer alligevel til at pudse væggen, så der betyder ikke noget for udseendet. 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan godt mure en i tegl i der skal bare tre skift ovenpå det gjorde jeg dengang jeg byggede


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Mange tak for begge svar :-)

Er et stykke limtræ på 100 mm bredde virkelig fint til BD-60? Og hvor høj skal den mon være? Det er selvfølgelig Rei-60 som det vist hedder idag. Jeg ved ikke helt hvad BS er?

Vedr. 3 skift tegl. Er det så en overligger med 3 skift det skal til. Eller er det bare antal skift over overliggeren der er krav til?


Mvh Allan

Her er kopi fra "Store Danske ordbog"

Brandklassifikation før 2002

Systemet byggede på et sæt fælleseuropæiske prøvningsregler, hvor der anvendes betegnelserne BD, BS og F efterfulgt af det antal minutter, konstruktionen er i stand til at hindre en brand i at brede sig.

Betegnelsen BD betyder, at adskillelsen er branddrøj, dvs. delvis udført af brændbare materialer, som nedbrydes/deltager i branden, men alligevel er i stand til at hindre branden i at brede sig gennem adskillelsen. Hvis det for en vægkonstruktion er angivet, at den er klassificeret som BD-60, betyder det således, at den opfylder kravene til en brandadskillelse, der er i stand til at hindre en brand i at brede sig fra et rum til et andet i en periode på 60 min. Eventuelle åbninger (døre) i en brandadskillelse skal naturligvis også være i stand til at tilbageholde en brand, hvorfor disse skal opfylde samme krav som væggen. En branddør i ovennævnte vægkonstruktion skal således for at opnå tilsvarende sikkerhed mindst være en BD-dør 60. Branddøre skal altid være selvlukkende og er derfor forsynet med en anordning, som sikrer dette.

Ubrændbare konstruktioner betegnes BS (brandsikker). Som eksempel kan nævnes, at en 11 cm teglstensvæg er brandadskillende i en periode på 60 min (BS-væg 60). Ubrændbare materialer som beton og murværk har gennem tiderne været meget anvendt som brandadskillelse, idet de har god isoleringsevne og stor stabilitet i forbindelse med varmepåvirkning. Det er således almindeligvis teglstensvægge, der benyttes som brandvæg mellem to sammenbyggede ejendomme.

En brandvæg skal udføres mindst svarende til BS-væg 120 og på en sådan måde, at den under brand bevarer sin stabilitet, uanset fra hvilken side væggen brandpåvirkes. Brandvægge skal føres op over taget med en forsvarligt afdækket brandkam af samme konstruktion som den underliggende væg og med en højde af mindst 30 cm målt vinkelret på tagfladen. Murede brandkamme skal have vandrette skifter. Brandvægge skal også anvendes, såfremt bygningen tillades opført i skel, og betegnes da som en brandgavl.

I bygninger med megen trafik, fx sygehuse og hoteller, er en BD- eller BS-konstruktion ikke hensigtsmæssig som brandmæssig opdeling af gange. Til dette formål anvendes i stedet en flammestoppende konstruktion, F-væg 60. Denne konstruktion er i stand til at tilbageholde en brand i 60 min, men der vil være en større strålevarmepåvirkning på den ikke-eksponerede side, hvorfor der ikke må være brændbart materiale i nærheden af F-konstruktionen.

Hvorfor ikke selv støbe en overligger i beton (og evt. leca) og armeringsjern, det er nemt og billigt.   

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis