Flytning af energi forbrug til varme, luft-vand varmepumpe

Hej

Håber nogen kan give mig feedback på følgende besparelse idé?

Vi har en CTC luft-vand varmepumpe med tilhørende Ecozenith i250 systemtank som vi er rigtig glade for. I forbindelse med at vi fik skiftet vores elmåler til at vi nu får regnet vores elforbrug på times basis (med tilhørende pris fald og pris stigning i time intervallet 17-20) tænkte jeg om det kan betale sig at flytte noget af sit energi forbrug til timerne udenfor den dyre takts. Jeg har tænkt på at gøre følgende.

  1. sætte varmepumpen til at producere ekstra varmt vand i perioden 16-17. Dette betyder at den hæver temperaturen i tanken (lukket system som indeholder vandet der sendes til radiatorerne) med 3 grader i forhold til ’normalen’.

  2. Sætte varmepumpen i ’nat mode’ i perioden 17-20. Dette betyder at vandet som sendes til radiatorerne sænkes med 3 grader i forhold til ’normalen’.

Bonus info: Vi har brandeovn som vi bruger dagligt i vinterhalvåret, og den vil ofte være i gang inden kl 17, så jeg regner ikke med at temperaturen i huset falder som følge af ’nat mode’.

mvh

Martin

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har du brug for at hæve temperaturen i intervallet 16 til 17? Du kunne vælge natmode fra 17 til 20 og efter 22 til f.eks. 06. Du kan se om temperaturen falder for meget. Evt. kunne du overveje natmode i nogle dagtimer, hvis der ikke er nogen hjemme. Lav er skema over, hvornår det kan betale sig at hæve temperaturen i tanken.


fase

Prøv at undersøge hvor meget temperaturen falder fra 17-20 ved forventelig last. 

Dette for at dokumentere om de 3 grader er nok. 

Du skal jo helst kunne undgå at køre med varmepumpen i denne periode overhovedet, ellers spare du ikke meget.

En større buffertank vil også kunne hjælpe.


Elektronikteknikeren

Hvis du har tung gulvvarme, kan du lagre en del energi ved at hæve temperaturen på kredsene timerne før klokken 17. Det vil virke som en buffer som du kan køre længe på.


Elektronikteknikeren

Mange tak for input

Jeg ville hæve temperaturen i intervallet 16-17(kunne også bare være 16.30-17) for at skabe den buffer som der måtte være brug for i intervallet 17-20, så pumpen ikke kørte her.

Jeg ville ikke sænke temperaturen på andre tidspunkter af døgnet for ikke at have temperaturen cykler for meget op og ned.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis