dampspærer eller ej

Hej alle. 

Jeg har et hus fra 67, hvor jeg skal have lagt isolering under gulv og nyt gulv med gulvvarme. 

Opbygninge i dag som på billedet. Jeg fjerner parketen, lægger nye strøer, med 50mm isolering imellem. Ovenpå bliver der lagt varmefordelingsplader og plankegulv. 

Skal jeg have en dampspærer/fugtspærer ovenpå de 15cm klinkebeton?

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

nej du har jo allerede en dampspærre (der hvor der står (plasticfolie)

Ja der står rigtig nok plast folie, men det vil nok ikke lykkedes dig at få strøer op uden at den bliver ødelagt. Så der skal bruges en ny til erstatning. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 24-09-2018 12:52:14

Ja der står rigtig nok plast folie, men det vil nok ikke lykkedes dig at få strøer op uden at den bliver ødelagt. Så der skal bruges en ny til erstatning. 

 Der står også plastfolie mellem nederste lag singles og grovbetonen?

Skaelskoer skrev den 24-09-2018 12:57:23

 Der står også plastfolie mellem nederste lag singles og grovbetonen?

 Og skal en fugtspærer ikke ligge på betonen under isoleringen?

Annonce

en dampspærre skal altid være på den varme side af isoleringen


Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Hej,

Den plastfolie, som ligger under grovbetonen tjener det formål at der kan udstøbes på singelsene - den har ikke en fugtspærre funktion. De 300 mm singel er kapilarbrydende dvs. at der ikke er eller var behov for fugtspærre. Den øverste plastfolie har været for at sikre mod restfugt fra betonen.

Du bør du ligge en folie, der er ført op bag forliste som radonsikring.

Rolias.

Det er korrekt, at en dampspærre skal monteres på den varme side - eller maks 1/3 inde i isoleringen. Men en fugtspærre og en dampspærre har to forskellige funktioner.  


/K

KSC skrev den 24-09-2018 13:54:54

Hej,

Den plastfolie, som ligger under grovbetonen tjener det formål at der kan udstøbes på singelsene - den har ikke en fugtspærre funktion. De 300 mm singel er kapilarbrydende dvs. at der ikke er eller var behov for fugtspærre. Den øverste plastfolie har været for at sikre mod restfugt fra betonen.

Du bør du ligge en folie, der er ført op bag forliste som radonsikring.

Rolias.

Det er korrekt, at en dampspærre skal monteres på den varme side - eller maks 1/3 inde i isoleringen. Men en fugtspærre og en dampspærre har to forskellige funktioner.  

 Tak for svar. Så en plastfolie over isoleringen, som kører op langs væggen/paneler.

Fugtspærren skal i hvert fald under isoleringen direkte på betonen eller går det rivegalt!

Der bliver dog reelt 2 fugtspærrer i konstruktionen, hvilket ikke er godt, men man kan jo så satse på at den under betonen er værdiløs/perforeret under støbningen (hvis den i det hele taget er der.

Altså en kraftig fugtspærre (som ikke bliver perforeret under arbejdet) på betonen ført op bag fodlister og klæbet tæt her.

Orla Nautrup skrev den 24-09-2018 14:34:11

Fugtspærren skal i hvert fald under isoleringen direkte på betonen eller går det rivegalt!

Der bliver dog reelt 2 fugtspærrer i konstruktionen, hvilket ikke er godt, men man kan jo så satse på at den under betonen er værdiløs/perforeret under støbningen (hvis den i det hele taget er der.

Altså en kraftig fugtspærre (som ikke bliver perforeret under arbejdet) på betonen ført op bag fodlister og klæbet tæt her.

 Tak Orla,


Det var også det jeg var kommet frem til mht fugtspærer

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis