fif til opmåling af forskalling nye lofter

Hej Alle LDS'er


Vi overtager snart vores nye 70'er hus, som skal have en kærlighånd :-)

Vi skal have troldtekt lofter i alle rum i huset, og i den forbindelse søger jeg et par fif, til opmåling.

hvordan måler jeg bedst op til forskallingen/troldtekt pladerne. monterings vejledingen siger find centerlinien og arbejd ud fra den. men hvad skal jeg måle i forhold til. det er jo ikke sikkeret at væggene er helt lige og i vinkel.


vi har et stort køkken alrum og stue som er L formet. ellers er de andre rum firkantet.



14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det første råd: anskaffe dig en laserafstandsmåler. Køb en fornuftig en, den kan jo bruges senere også. Det vil gøre opmålingerne så meget meget nemmere. En blok med ternet papir til at tegne op på. Så kan du bedre se hvordan det vil tage sig ud, hvis du starter med en hel plade midt i eller med en samling midt i. Dette gælder altså også i de mindre rum, hvor plade størrelsen jo er anderledes i forhold til loftets størrelse. Ellers gælder der de samme "regler" som ved fliser altså at smalle strimler skal undgåes m.m. 

Og når det drejer sig om et helt hus så vil jeg klart anbefale at du får fat i en gipshejs ( låner/lejer/køber) da det vil gøre opsætningen langt mindre stressende. Det er ikke så meget med at løfte de forholdsvis lette plader, men til at holde dem mens man sikrer sig at pladen er skubbet ordentlig mod de andre inden skruer sættes i. Og lige på det punkt skal der ikke sjuskede. Og så find et langt LIGE brændt eller en retholdt til at skrue op til at starte plade opsætningen imod.

Og lige et sidste råd: få pladerne hjem i god tid så de kan ligge indendøre og akklimatisere sig inden opsætning. Følg fabrikantens anvisninger. Måske endda pinde dem op. 

Og bare brug noget tid på planlægning, du skal jo forhåbentlig se på de lofter mange år fremover og vil en overspringshandling da være ærgerlig.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Det vil altid være muligt at få den sidste stribe plade til at være mere end 1/2 delen af pladebredde i almindelige firkantede rum. Der hvor der er L formet rum kan det komme på tale med lidt kompromis som så skal være på den mindst synlige væg. Husk også at planlægge elinstallation og evt. udsugning så det rammer fornuftig på pladerne. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for rådene.

Jeg vil tage over og måle alle rum op. og lave en tegning af hver rum. Gipshejs og afstands måler (bosch blå serie) har jeg :-)


Jeg vil følge rådet med planlægning af el og ventilation, og får først sat loftdåse af, når der er forskallet, så jeg kan se hvor det rammer på en plade


Husk lige at tjekke om det er bakkant eller forkant på afstands måler der er 0 punkt. Det ved du sikkert godt, men i forbindelse med et industribyggeri skulle vi have ført en del rør ned til robot svejsere Argon, argonmix, trykluft m.m. Smedesvenden vidste det ikke så alle rør var afsat 15 cm forkert så det måtte flyttes enkelte døre.  Hans afstandsmåler var netop den længde. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Så har jeg været ved at lave en plan for stue/alrum. jeg synes det er svært at undgå de smalle plade stykker i sider og ender. 

Hvis du rykker det hele, så du undgår den strimmel, du har på den nederste kant på din tegning, så får du en bredere kant de andre steder. Det vil nok se pænere ud.


fase

Nu har jeg prøvet at optimere på loftet. men ender et par steder med et par tynde stykker. det kan vel ikke være anderledes, og er det muligt at lave et pænt stykke der kun er 8cm?

Prøv at rykke det hele nedad på tegningen, så det stykke på 8 cm. bliver større. Samtidig kunne du prøve at rykke lidt til venstre på tegningen, så du får fjernet strimlen til højre ved indhakket. så bliver strimlen på 12 cm også større. der er ingen der siger at det absolut skal være symmetrisk om midten. Det dur ikke, hvis det giver smalle strimler i kanterne.


fase

mener du sådan her?

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis