Opvarmning af kolonihavehus

Nogen der har erfaringer med at bo i kolonihavehus over vinteren og gode råd til at opvarme det? Lige nu har jeg kun en gasovn, det er langt fra nok.

Nogen der har erfaringer med at bo i kolonihavehus... Vis hele indlægget
53 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det har du misforstået KSC. Våben omtales ikke i grundloven. Våben omfattes af bekendtgørelse af våben og ammunition m.v.

Som mangeårig skydeinstruktør i jagt- og skytteforeninger er jeg ganske godt bekendt med lovene.

Det er ikke et spørgsmål om at være politisk korrekt. Det er udelukkende et spørgsmål om egen og andres sikkerhed.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Du har ret KSC. Jeg havde overset citationstegnet.

Jeg beklager misforståelsen. Mit svar er naturligvis rettet til gordonfreemann.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

 KCS: Du spurgte om der var noget du havde overset angående dokumentation for brændeovne. Det kan jeg ikke svare på da mit kendskab til traditionelle brændeovne er stærkt begrænset, men min skorstensfejer oplyser, at nøjagtige udnyttelsesgrader i den høje ende ikke kan påvises uden skorstenens konstruktion medregnes.

Til gengæld har jeg stærk fokus på brændekomfuret, da huset er med stråtag.  Min skorstensfejer meddeler at forbrændingen er optimal. Det har han målt. Der er ikke antydning af glanssod i hverken røgrør eller skorsten. Askens konsistens og mængde understreger hans vurdering.

Skorstenen som kolonneovnen er tilsluttet er endnu mere ren. Den har skorstensfejeren også målt. Der er kun gråt løst støv, og askemængden meget beskeden. Skorstensfejeren oplyser at det skyldes den lave røgtemperatur når den forlader ovnen. Det forklarer også hvorfor jeg kan holde hånden på afgangstykket uden at brænde mig.

Hvor bliver varmen af? Den akkumuleres i stenene.

Udendørs kan jeg også iagttage et svagt varmeflimmer fra skorstenen fra brændekomfuret. Det kan jeg ikke observere ved den anden skorsten under samme betingelser.

Tilbage står, at forbruget i kolonneovnen er godt 1/8 af hvad brændeovnen spiser. Sidste års brændeforbrug var sidste år lidt under 10 rm. blandet løv- og nåletræ.

Både køkken og stue har nogenlunde samme størrelse.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

I mit pillefyr kan jeg få røggastemperaturen ned på ca. 70 gr. (hvis jeg vil) men det er jeg så ikke interesseret i, specielt ikke når det er koldt med frostgrader. For vanddampen vil helt sikkert kondensere i den øvre del af skorstenen med risiko for løbe- eller glanssod. Så jeg holder røggastemperaturen på omkring 100-120 gr. 

Ps. Det koster så ca. 1% af virkningsgraden for hver 10-15 gr. jeg hæver røggastemperaturen.   

Pps. Nogle (supereffektive) pillefyr kan få røggastemperaturen helt ned på ca. 45 gr. Hvilket dog stiller langt større krav til skorstenen. 

Annonce

Ok,

Det er jo klart, at skorstenen har en indvirkning på virkningsgraden, da den er en del af systemet. 

Jeg ved ikke, hvordan den fælles europæiske standard foreskriver , at målingen bliver udført - men der er givet vis speciferet en reference skorsten som alle ovne skal testes med.

har ikke tænkt mig at købe standarden - har haft brændeovn og må konstaterer, at den tid det kræver at hente, stable og bære brænde ind samt den ekstra rengøring dette medfører kan jeg vedr bruge andre steder.



/K

er det ikke en lidt dum diskussion, man kan ikke bo i et uisoleret træhus om vinteren

Kære Rantzau.

Uanset hvad du skriver om din skorsten osv (jeg vil næsten kalde det en sang fra de varme lande)  så er det ikke sandsynligt at de brændeovne har en virkningsgrad på kun 10-15% Du springer let og elegant over at din kolonneovn rent faktisk ikke kan komme over 95% i virkning. Hvis du ser her http://stenovne.dk/dtirapp01.html#virkningsgrad så angives virkningsgrad til mellem 84-87% så jeg mener simpelthen at din påstand om 1/8 mængde brænde i forhold til alm brændeovn må bero på en illusion.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

stop det nu, vi bor i et af verdens rigeste lande.

Der er ikke nogen der skal bo i træhytter, der er alternativer.

@Larsen56 - hvis @gordonfreeman har tænkt at gøre det - så er det vel ikke dig, der skal påtvinge alternativer??  Det er vedkommendes eget valg!!!  Ikke noget som helst at gøre med, om landet er rigt, eller ej.. (jeg synes vi betaler rigeligt til "diverse")
At jeg så personligt synes, at det at bo - ulovligt - i et kolonihavehus om vinteren, samt at overtræde våbenlovgivningen, er fuldstændig sindssygt..
Det er så min personlige holdning - og fandt jeg ud af hvor, så ville jeg melde personen lige på stedet!!


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også