110mm rød kloak ført i isolering

Hej,


Ifbm. køkkenrenovering vil vi gerne have flyttet kloaken til køkkenvask ca. 60cm til siden ifht til hvor kloaken kommer op af gulvet idag. Vasken skal egentligt have samme placering, men løsningen idag er at man har ført ca. 60cm 50mm grå afløbsrør vandret i soklen under skabene for at komme hen til kloaken. Og den løsning syntes jeg ikke er særlig god. Vi har igår banket gulv op og gravet ud til isolering - så nu er der mulighed for at flytte kloaken inden der støbes igen. 

Så spørgsmålet er om det er lovligt at flytte afløbet 60 cm "vandret" til siden ved at lade 110mm rød kloakrør blive ført i gulvisoleringen inden der støbes. Og så ellers bruge samme tilslutning der er ført under soklen som idag (evt. få sokkel gennemføringen fornyet nu man er igang). Eller skal man til og banke hul til nu sokkelgennemføring således den nye placering af kloaken sikre at 110mm røret går lodret ned?



Mvh

Michael  

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er da lavet masser af løsninger, hvor afløbet er ført i soklen på køkkenskabene. Hvis du vil flytte dit 110 mm. rør, så kan du gøre det. Men har du ikke et billede af, hvordan det ser ud nu. Det ville gøre det nemmere at give et svar på dit spørgsmål.


fase

Det må ikke føres vandret, men tæt på dog med fald.


Elektronikteknikeren

Hej igen,


Tak for hurtig response :o) på mit spørgsmål. Efter nærmere eftertanke - så tager det jo ikke mange minutter at grave den rende indenfor soklen så røret kan komme ned i sandet og ligge - så det tror jeg bliver løsningen. Må dette rør så føres i eks. 45gr ned mod sokkel gennemføringen? Alle de billeder jeg har kunne finde på nettet der er kloaken enten ført næsten vandret eller lodret. Det er stort set kun i eks. kældere at man ser kloak/faldstamme samlet i eks. 45gr hvis det er nødvendigt...

Du må godt bruge 45° bøjninger. Kloakrør lægges altid med fald, så derfor ser du for det meste "vandrette" rør med en smule fald. 


fase

Generelt er det da en god ide at anvende 45gr bøjninger. Og to stk i tilfælde hvor man skal svinge 90gr, da det vil nemmere at få et rensebånd igennem. 

Og jeg tænker at det også vil være fint med 45gr fald på det stykke det skal flyttes. Det skader jo ikke at få lidt fart på.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis