Papirer på en selv renoveret motorbåd hvordan?

Hej jeg har anskaffet mig et 32 fod Princess skrog som jeg vil forsøge at få en fin båd ud af . Men kommer i tvivl om hvad der i grunden skal til af papir certificeringer mm. ved ikke hvad der skal til vil jo gerne kunne forsikre osv. når den en gang er færdig


Mvh. Jec
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Registrering i Dansk Skibsregister

Er båden over 5 GT (Register Ton) så kan den, mod betaling af en årlig afgift afhængig af båden størrelse, komme i Dansk Skibsregister. Det gælder typisk for både over 30 fod.

Er båden over 20 GT, så er den registreringspligtig, hvilket vil sige at ejeren SKAL lade båden registrere. Det gælder typisk for både over 50 fod eller 15 meter skroglængde. En registrering er typisk et krav, hvis båden skal belånes i bank eller finansieringsinstitutet.

For at kunne foretage en sådan registrering skal båden Tonnagemåles (udføres af en autoriseret måler), der skal udfyldes en anmeldelse af båden til registrering samt en anmeldelse af dig som ejer (reder). Hertil findes vejledning på Søfartsstyrelsens hjemmeside.

For at registrering kan foretages, skal Søfartsstyrelsen have dokumentation for, at båden ikke er belånt andre steder, samt at det er dig, der ejer båden.

Dette gøres ved at dokumentere ejerforholdene helt tilbage til bådens bygning, eller tilbage til en eventuel registerering i et andet lands register.
Hertil kommer at hvis der handles i udlandet, så skal der fremskaffes enten en Slettelsesattest eller en attest, som bekræfter, at båden ikke er registreret (non-Reg) fra det land, hvor den købes fra.

Uden disse papirer kan Søfartsstyrelsen nægte at registrere båden, da en registrering af båden er dit “statslige bevis” for at båden er din og fri af andre ejerskaber eller gældsforpligtelser.

Når registreringen er gennemført udsteder Skibsregisteret et Nationalitetsbevis.

Ja det har jeg godt nok læst men mit problem er jeg jo ikke har noget papir at dokumentere noget med og ej heller ham jeg har købte skroget af ,, hvordan får jeg startet så jeg har noget at fremvise vil jo ikke bygge en båd op hvis jeg aldrig kan få den forsikret


Mvh. Jec

Det er jo et ældre skrog uden noget dokumentation 



Mvh. Jec

Den har ikke noget navn typegodkendelse, værdi nul kroner.

Kære larsen56. Så enkelt er det vist ikke. 

Det er dog nok mest praktisk, hvis jec100 direkte spørger et forsikringsselskab om hvad der kræves af dokumentation for ejerskabet.


Finnband
Annonce

prøv at købe en knallert uden stelnummer og få den registret.

var i familie med nogen der i 95  gik sammen med en gruppe om at støbe skrog selv 12 stk.

adaptering stod de selv for efter tegninger.

det tog så 6 år i baghaven, kunne ikke forsikres.

de kunne heller ikke komme igennem suez kanalen.

Nå men de tog den rundt om afrika, hatten af for det.

et års tid senere forliste de i manila, men det har sikkert været en fin tur.



Skroget er jo en Princess 32 altså ikke en hjemme lavet så der må vel være en typegodkendelse der ,, et sted Jeg ved godt at der for nyere både bygget efter xx dato skal have papir på alt men der må da' være en overgangsordning for ældre både ellers ved jeg der er ret mange både der i så fald er blevet uden værdi. Båden er jo planlagt at skulle renoveres efter alle de nye regler altså ce mærket aptering af enhver art men er der nogen der har kendskab til reglerne for både bygget før de ny trådte i kraft og hvordan man får overført den gamle båd til de nye ,,,, hjælp hjælp sikke en papirjungle


Mvh. Jec

Jeg undrer mig over nogle af svarene her, for jeg har en Luna 26 fra 75 og der er hverken skrognummer eller godkendelsespapirer på, men båden har da været forsikret i de 14 år jeg har haft den og jeg ved da at den foregående ejer som købte den fra ny også kunne få den forsikret.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis