Lukke sprække ved aftræksrør

Hej,

Efter at have haft problemer med dårligt aftræk fra emhætte, har jeg nu fået skiftet fra den flexslange som elektriker monterede, til noget fast rør.

Jeg står nu tilbage med en ret stor sprække ved aftræksrøret. Når jeg kører med emhætten, kan jeg mærke at der bliver blæst luft ned den vej, hvilket næppe gavner sugeevnen. Hvordan lukker jeg bedst denne sprække? Kan jeg skumme det op med isolerende skum, fugebånd med efterfølgende fuge eller noget helt tredje?


 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når jeg kører med emhætten, kan jeg mærke at der bliver blæst luft ned den vej, hvilket næppe gavner sugeevnen. 

Du skal da begynde med at få tætnet samlingen ved dit nye rør. Det skal ikke blæse ned gennem hullet i loftet.

Angående tætning mellem rør og loft kunne du finde en flange.

gennemføring


fase

Du skal måske have en loftplade ned, så du kan få tætnet samlingen over loftpladen.

Til at dække hullet mellem rør og loftplade har jeg henvist til en løsning, som du kan se ved at følge linket herunder.

Tætning mod loft.



fase

Det behøver ikke at være røret der er utæt. Hvis det er det eneste sted i rummet hvor der kan trækkes luft ind (døre og vinduer lukket og ingen indblæsningsventiler), så kommer der luft ud af sprækken. Hvis der skal luft ud - så skal der luft ind.

Det er din dampspærre du skal koncentrere dig om at få tæt igen, og monter så en manchet, som den der er linket til længere oppe.

Når der kommer luft ind ved sprækker, mens emhætten kører, tyder det på at den fungerer, men der skal måske åbnes et vindue, når den kører, for at den er effektiv.

Annonce

Tak for svar, og beklager den sene tilbagemelding.

Jeg har et 150mm rør, så den type gennemføring du linker til, passer ikke helt - men der kan jo nok findes noget tilsvarende i 150mm

Lappes dampspærren blot med passende tape mellem plast og rør - evt med et stykke plastik til at overlappe?


 

Ja, et stykke plast, som bliver klæbet til dampspærre og rør er OK. Den gennemføring findes i forskellige størrelser. Jeg har ikke afsøgt hele området. Eksemplet var bare ment som et forslag.


fase

Så fik jeg endelig åbnet loftet, for at tætne op imod. Desværre er det nok skønne spildte kræfter, i og med at resten af dampspærren ikke er tapet ved samlinger...


 

Rørgennemføringen er et væsentlig hul i forhold til samlinger der dækker godt over hinanden. Du kan jo kun rette det du selv har mærket som et problem. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis