PU skum rundt om vindue

Hej skønne hjælpsomme mennesker 😃

Jeg håber i kan hjælpe mig endnu en gang 🌟

Jeg har fået sat et nyt vindue i- på hver side er der ca 1 cm luft, og foroven 4-5 cm-er det noget jeg kan lukke med PU skum? Tænker at lukke sider og top med gips efterfølgende. 

Under vinduet er der isolering og muret op indefra på murernes anvisning 👌

Hej skønne hjælpsomme mennesker 😃 Jeg håber i kan... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har før hørt påstandene som du kommer med, men bare aldrig fået beviset.

For lang tid siden, havde jeg en diskussion med en person, som have lidt samme holdning som dig, og fremkom med den påstand, at han havde oplevet et råddent teaktræsvindue p.g.a. PU-skum     

Til alles orientering er teaktræ nok det træmateriale der holder længst p.g.a. sit naturlige olieindhold.

Bemærk venligst at jeg ikke nævnede teak specifikt, men heller ikke præsicerede der var tale om fyrretræ. Det vil hermed understreges at problemerne  med PU-skum er reelle.

Du kan ikke sammenligne forskellige  træsorters egenskaber som anbefaling til PU-skum under alle forhold.

Det var også påfaldende at fyrretræet som jeg har haft mellem fingerne kun var frønnet hvor det havde været i kontakt med PU-skum.

Det var tydeligt at karmene var forsøgt repareret  efter vinduerne var sat i. De steder der stadig var rester af mørtel, var karmene stort set som nye, men omstændighederne under reparationerne kan jeg af gode grunde ikke redegøre for.

Bemærk også, at PU-skum har ingen antiseptisk virkning på de mikroorganismer der forårsager råd og svamp til forskel fra  kalk.

Nu kommer jeg ikke med påstande, men erfaringer jeg med egne øjne (og fingre) har konstateret. Jeg har derfor stadig den holdning, at til karme er selv candy floss at sammenligne med PU-skum så længe vi taler om det mest udbredte materiale i Danmark, fyrretræ - indtil det kan dokumenteres at jeg tager fejl.

Min holdning bygger på, og understøttes af, at træarternes levetid i brugsklasserne 1, 2 og 3 efter DS/EN 335 stadig er mangelfulgt  dokumenterede blandt de fagfolk (trænørder  ) jeg har talt  fornøjelsen af at møde.

Franz F. P. Kollman er mig bekendt  den eneste der har publiceret anvendelige værdier for træs holdbarhed over jord, baseret på langtidsstudier som er umiddelbar gældende for vinduer til forskel fra DS/EN der er bygget på skrivebordsteorier.

Orla:  Det er en meget forenklet konklusion, at fastslå teak er den mest holdbare træsort.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også