Vinkel / grad på vinkelrygningsplade?

Hejsa, der er fløjet 2 vinkelrygningsplader af huset og jeg ved ikke hvilken hældning taget har, dog har jeg været oppe på stigen flere gange og af, herunder også brugt Angle meter fra playstore, som påstår at taget er 10 grader. 

Men der findes ikke 10 graders plader, så skal jeg forstå det som at der så skal bruges 2x10=20 graders vinkelrygningsplader? 

Er der en måde at udregne det på når man kender abc, men ikke ABC og h?

Se tegning for mål.

Jeg har prøvet flere steder på nettet at finde fomler til udregning men indtil nu har jeg fået nogle vandvittige resultater.


Foto af gavl


Foto af vinkelrygning hvor pladerne er røget af


Hvordan det så ud før skaden skete


Jeg er udemærket klar over at det er noget klamhuggeri, men det er som tidligere ejer har lavet og kommunen godkendt. Der er ikke økonomi til at lave det om.

Hvis der kan laves en anden løsning, må I MEGET gerne foreslå det, gerne med tegning eller foto.


Ville denne plade kunne bruges og skæres og bøjes så slagregn / vindstød ikke ødelægger mere?

https://www.frishop.dk/pi/Rias-alu-vinkel-rygning-i-hvid-18-grader-975-mm_3271266_148700.aspx

Bøjning skulle så være nedad hvor det er skåret væk på ovenstående fotos.


Med venlig hilsen 


Jan


Live life to the fullest!
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du bruger en sinusrelation Sin(B)/b = Sin(C)/c. Nu definere jeg min trekant til at være den retvinklede trekant til venstre for din h-linje, så B er altså 90 grader. Så kan vi isolere Sin(c):

Sin(C)/c = Sin(B)/b



Sin(C) = Sin(B)*c/b

Og når vi indsætter dine tal får vi:

Sin(C) = Sin(90)*29,25/30 =29,25/30 =0,975

C =77,16 grader

Det betyder at A er knapt 13 grader. Detter er en meget lille vinkel og jeg er usikker på om du kan få rygningstegl i den vinkel da det er under den vinkel man normalt anbefaler til denne type tag.


Det er naturligvis korrekt somder skrives. 

Men hele hemmeligheden ligger i at man bestiller ikke rygninsplader efter den vinkel de har. Så skulle din reelt hedde ca. 165 grader. Det bestilles efter tagets hældning, og den er så regnet ud af perhans til 13 grader. På dine billeder ligner det også sådan noget tag. 

Det er ikke vigtigt at ramme præcis den rigtige vinkel, men nærmeste over. Så du skal bare hen for at købe den der er " fladest "  Den alu vinkel du henviser til kan godt bruges. Og du kan godt rette den lidt ud ved simpelt hen at træde på den. Men du har ikke behov for at dækkehullet helt. Det ses at bly inddæknig går helt op over kip, så der vil ikke komme regn ind. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg takker for jeres svar, det er rigtigt dejligt at alle her hjælper hinanden :-)

Vil det så sige at jeg skal have fat i en 15 eller 20 graders plade?

Ingen af de lokale trælaster har dem, da det er bestillingsvare og så kan jeg lige så godt gøre det selv.


Live life to the fullest!

Den simpleste løsning har Ole Nautrup givet. Den kan selvfølgelig ikke bruges, hvis der absolut skal søges på nettet. Gå til tømmerhandlen og se, om de har eller kan skaffe rygningerne. 


fase

Som sagt har lokal, xl, stark, jem og fix, silvan ikke plader mindre end 45 - det er skaffevarer og så er vi lige vidt


Live life to the fullest!

Tak for alle jeres svar, de pladre jeg skal have er bestillingsvarer og jeg har fundet på en anden løsning til at lukke hullet. Jeg poster løsningen med billeder senere.


Live life to the fullest!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis