Krybekælder Gulvvarme

Hejsa LDS.

Jeg står og skal have lavet gulvvarme i 36 m2 krybekælder. Syntes jeg har søgt på google, youtube, og LDS uden resultat.

Jeg er lidt i tvivl om lagene. Lige nu er der 56 cm fra krybekælderbund, op til undersiden af gulvet. Der er et rum hvor der er et viktualierum nedenunder, så der skal ikke støbes, men ligges gulvspånplader med spor.

Jeg skal dog ramme højden på det gulv der ikke skal støbes. Kan en murer klare den? Der kommet betonblander og smider vibrationsfrit igennem stuevinduet.

Nu til opbygningen. Mit bud er vasket grus 8 cm, Sundolit 400 mm, og så 10 cm beton? Hvad med radonsikring eller dampspær? Hvad med kantisoleringen? Skal den ligges fra bunden og hele vejen op i højden, eller skal det bare ligge den tykkelse betonen nu bliver?

Det skal ikke undre mig hvis der er blevet svaret på det herinde før, så det skal undskyldes på forhånd🙂

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er gruset til afretning? Ellers er det om at få så meget polystyren i gulvet som kan være der, det er jo billigt, og det er nu du har gulvet oppe. 


Elektronikteknikeren

Der er helt sikkert blevet svaret på dette før :-)

Oåbygningen af dit gulv lyder fin, men du skal også have noget armeringnet i og her skal du tage stilling til om du vil skyde varmeslangerne ned i Sundolitten med plast klammer eller du vil sætte dem fast på armeringsnettet. At sætte dem fast på Sundolitten er efter min opfattelse det bedste for så kommer de dybest ned i betonen og så spreder varmen sig bedst, men det kræver en specialtang.

Kantisoleringen står på Sundolitten og går op til oversiden af betonlaget.

Jeg er usikker på radonsikringen men er det ikke bare noge folie man lægger ud over gulvet når betonen er lagt?

Så din plan er at lægge nogle bjælker over viktualierummet og så lægge gulvspånplader? Det skulle vel ikke være det store problem.

perhans skrev den 19-09-2018 21:38:49

Der er helt sikkert blevet svaret på dette før :-)

Oåbygningen af dit gulv lyder fin, men du skal også have noget armeringnet i og her skal du tage stilling til om du vil skyde varmeslangerne ned i Sundolitten med plast klammer eller du vil sætte dem fast på armeringsnettet. At sætte dem fast på Sundolitten er efter min opfattelse det bedste for så kommer de dybest ned i betonen og så spreder varmen sig bedst, men det kræver en specialtang.

Kantisoleringen står på Sundolitten og går op til oversiden af betonlaget.

Jeg er usikker på radonsikringen men er det ikke bare noge folie man lægger ud over gulvet når betonen er lagt?

Så din plan er at lægge nogle bjælker over viktualierummet og så lægge gulvspånplader? Det skulle vel ikke være det store problem.


Jeg har en kollega som kan skyde pex direkte i isolering, så det tror jeg næsten jeg vil gøre🙂

Hvad er så den bedste måde at klodse rionet op på bagefter?

Skal kantisoleringen tilpasses inden, eller skær man den bare for høj, og så skære den af når gulvet er støbt?

Der er allerede bjælker over viktualierummet, så det er vare at fjerne det gamle gulv, og så lægge nogen spånplader🙂

Gregeren skrev den 19-09-2018 21:36:14

Er gruset til afretning? Ellers er det om at få så meget polystyren i gulvet som kan være der, det er jo billigt, og det er nu du har gulvet oppe. 

 Ja, jeg er lidt i tvivl om hvad det er der ligger som “gulv “ i krybekælderen, men det virker som beton. Hvis det er rimeligt afrettet i forvejen, er der så nogen grund til at lægge grus?

Jeg ville bruge elefantfødder til at klodse rionet op med. Alternativt AL-lister. Koster ikke meget og så sikrer du armeringen kommer til at ligge i korrekt højde.

Kantisoleringen er nem at skære til bagefter. 

murer kan ramme den højde som du siger der skal rammes. Så du skal regne ud på gulvbelægnings tykkelse, dør højde m.m. Jeg vil næsten tro at han har noget lasergrej at køre efter.

Der findes 2 - 3 typer fødder til at sætte under rionet, og de er stort set lige gode. 

Husk også rørføring i gulv til ekstra stikkontakter, computer og antenne. Det er nu at det er let. 

Du må spørge murer om han retter af efter kantisolering, så skal den jo placeres præcis. Ellers saver du bare bagefter med en fukssvans.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

I er kanon herinde. Tusind tak for hjælpen indtil videre👍🙂

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis