Olie til cedertræ beklædning

Jeg er ved at købe cedertræ til mine sommeerhus facader. Jeg har fået at vide af det firma jeg køber af, at træet hurtigt bliver gråt. Det kan man så forhindrer ved at give det olie med pigment i. Så langt er jeg med. Men er der nogle herinde der ved om olien udligner farveforskellen der er i cedertræ. Altså at det ene bræt er mørkere end det andet? Farveforskellen ønsker jeg nemlig at bevare. 

Håber der er nogle der kan hjælpe mig! Tak på forhånd.


2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Farveforskellen på cedertræ udendørs vil uundgåeligt over tid blive udjævnet uanset hvilke laserende eller transperate midler du bruger såfremt du forsøger at bibeholde træets farvekarakter.

Groft sagt kan midlerne deles fra dækkende over laserende til transparent. Cedertræ har som visse andre nåletræssorter et højt indhold af naturlige fungicider i harpiksen, derfor anbefales det ikke at bruge midler på terpentinbasis der får harpiks til at krystalliserer.

Hidtil er det ikke lykkedes kunstigt at langtidsbinde fungicider bedre end harpiks.

Du bliver nødt til at træffe et valg: Enten anvender du et heldækkende produkt der sikre ens overflade, eller også vælger du et produkt der tillader træet at skifte farvekarakter afhængig af vind og vejr.

De nye vandbaserede produkter med høj diffusionsåbenhed spiller godt sammen med nåletræ.

Bemærk at linolie ikke er velegnet som slutmiddel. Linolie er et organiske produkt som også er velegnet som vækstmiddel for mikroorganismer.

Linolie udendørs betinger overfladebehandling indeholdende eksempelvis zink eller kobber der groft sagt er giftig for de mikroorganismer der angriber linolie og nåletræs indhold af celloluse, hemicellulose og lignin.

Samspillet mellem linolie og de nye vandbaserede midler er endnu ikke fuldt klarlagt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Mange tak for uddybende svar Rantzau. Jeg får det olieret med noget pigment-olie, der tilsyneladende skulle beskytte mod solens UV-stråler. Håber det holder den flotte naturlige farve. Fortsat god aften.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis