Renovering af Stald

Hej

Jeg overvejer at renovere en stald, så den kan blive brugt som beboelse. Der er hvælvede lofter og stål-stolper i rummet. Jeg vil nedbryde det eksisterende betongulv og støbe nyt gulv med isolering og gulvvarme. Men hvordan forholder jeg mig så til stålstolperne i rummet? Skal jeg understøtte med noget andet mens jeg bryder betonen op? Og hvad betyder det at en hel række (5 stolper) er skæve?

Håber I kan hjælpe mig videre.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Fotoet fortæller os intet. Nye billeder af konstruktionen og staldens dimensioner, så bliver det nemmere at komme med råd.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

De "skæve" stolper var tidligere meget brugt. Skal du til at flytte stolper vil jeg anbefale at du sætter dem i lod. Hvis du ikke skal have noget på loftet kan du sikkert godt undvære nogle af stolperne. Under ombygningen kan du understøtte med "soldater".


Søren O


Tak for svar. 

Rummet måler 12,50 gange 13,85.

Der er 15 stolper i alt i rummet placeret 3x5.

Her er der nogle flere fotos af rummet:

Gør det det nemmere at komme med råd?


Fjern alle stolperne, så du får et stort rum uden hindringer.  

Gør sådan (forsimplet):

- Lav et hul muren i begge ender af loftet og skub/løft stålbjælker i passenden dimension ind over loftet. 

- Svejs de tværgående stålbjælker, der ligger mellem hvælvingerne, sammen med de langsgående, der er lagt ovenpå. 

- Fjern stolperne i stalden

- Færdigt arbejde   


Hvis det er den løsning du vælger, vil du så lige opdatere os om hvilken dimension stålbjælkerne skal have ?

Umiddelbart tænker jeg der skal sindsyg store bjælker til, hvis de skal kunne spænde over enten 12,5 eller 14 meter, og samtidig kunne bære et helt hvælvingeloft.

Jeg har engang set en løsning, hvor jernbjælkerne i hvælvingerne blev stroppet op i en konstruktion på loftet og alle stolper i rummet var fjernet. 

/!---------!\  Den skrå er hæftet på jernbjælke mellem hvælvinger helt ude ved muren, den lodrette er hæftet ned gennem loftet til de langsgående jernbælker (dem hvor der nu er stolper under), den vandrette forbinder oppe i toppen i hanebåndshøjde. 

Der var så sådan en for hver anden eller tredje hvælving.

Det var lavet med IPE bjælker på 100 eller 120mm.

Men det kræver nok lige lidt beregninger, og en dygtig svejser :-)


Er meget interesseret i at høre hvad du beslutter dig for, da jeg har en stald der minder meget om din, jeg også snart skal renovere.

Jeg har været i gennem samme øvelse.

Jeg fik lavet ingeniørberegninger.
Indretningen har en lang fordelingsgang på langs i midten af bygningen. Her er væggene lavet på en sokkel og er altså bærende. og tager lasten fra loftsdækket.
Derudover er der lagt ipe 160 mm på langs på loftet - ca 1/3 del inde fra bygningens sidder. Skjult i de indvendige vægge er der så stillet en rhs stolpe på etpunktfundament. Stolpen går gennem loftet og bærer ipe profilen. Lasten fra taget går gennem spærben ned igennem ipe ogvidere ned i punktfundament.
Det er en omstændig process. Der er vist noget større krav til statik og last når en bygning går fra stald til beboelse.


Peter Nissen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis