Stik til køleskab og komfur

Hej

Jeg har et køleskab og en el/gas komfur i min lejlighed. De har begge siddet i den samme i en stikdåse i en stikkontakt. Der er jord i stikkontakten og i de to stik fra komfur og køleskab. Men der er ikke jord i stikdåsen.

Efter at det har kørt uden problemer nogle uger gik sikringen pludseligt i nat. Vi har de sidste dage hængt de sidste lamper op i lejligheden og jeg tænkte om det kunne være det der gjorde at strømmen nu røg. Vi skiftede sikringen næste dag, men når vi satte det til igen tændte og slukkede køleskabet hele tiden. Det var som om at strømmen hele tiden gik til og fra. Og komfuret sagde nogle mærkelige lyde.

Der hvor vi har købt komfuret siger de at køleskab og komfur ikke kan være i samme stik. Vi har dog kun en kontakt med jord i køkkenet. Hvad skal jeg gøre?

A) Dele det op så der er jord til komfuret og et normalt stik til køleskabet (Der er sådan en jordomformer som jeg kan tage af stikken fra køleskabet hvis det er)

B) Finde en stikfordeler med jord og sætte dem i det samme stik

C) En tredje mulighed?

På forhånd tak

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er det korrekt at du skriver Gaskomfur med elovn. Så vil jeg mene at det kan sidde sammen. Du kan da købe masser af trestik med jord. 

Når køleskab tænder og slukker hele tiden er det fordi den ikke kan komme i gang. Der sidder så en overbelastnings fidus (klixon relæ) der slår fra. Når den igen bliver kold slår det til igen. Så prøv at køre med køleskab alene et stykke tid, men højst sandsynlig er det køleskab der er gået i stykker. 

At sikringer springer har ikke noget at gøre med manglende jordforbindelse. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis