Filtse/pudse knækkede murskaller

Hej Forum


Vi har et hus der, da det blev bygget sidst i 1960´erne, sikkert stod som et suttet bolche med de fine hvide "kløvede" murskaller. Nu 60 år senere er de knap så hvide mere og er rent ud sagt blevet en kende kedelige at se på. Fruen kunne godt tænke sig at få filtset/pudset hele huset og jeg tænker det også vil se rigtig flot ud.


Men kan man overhoved filtse/pudse når der er tale om kløvede murskaller? Man skal vel påføre så meget materiale at muren bliver plan. Det kunne jeg forestille mig bliver til rigtig meget puds.

Eller findes der et "vidunder-middel" til denne type opgave?


For god ordens skyld, når jeg siger kløvet murskal mener jeg denne type


http://gamlemursten.dk/kalksandsten/kalsalux-hvid-kloevet-loeber-kop/c-1100/p-1155


Skallerne sidder fint fast på væggen


3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan du sagtens - Skalflex har lavet et specialpuds til kalksandsten. Det kan "males" på, eller lægges på som spartel - afhængig af det look du vil have.

Men du ændrer også fra en af de mindst vedligeholdelseskrævende murtyper til en af de mest vedligeholdelseskrævende - navnligt om du bagefter vil male pudset med cementfarve.


Mvh Troels

Ja der skal jo meget materiale på, og efterfølgende vedligeholdelse med maling på hele huset hvert tiende år. 

Jeg ville nok prøve at give det et forsøg med et lille stykke af muren som får noget algedræber og så vaske det af med en kost 5-6 uger efter. Måske bliver det så kø ø ø nt at der ikke er et øje tørt.

Så kunne hele huset få en tur og efter at alger er døde en tur med højtryks renser.

Men ellers vil en vandskuring / filsning ikke komme til at se ud som glatte mursten. Her kan man ane stenene i strukturen. Dit vil nok komme til at ligne en pudsning, og så den lidt rustikke overflade som filse brættet efterlader.  



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
TRRA skrev den 17-09-2018 14:26:40

Det kan du sagtens - Skalflex har lavet et specialpuds til kalksandsten. Det kan "males" på, eller lægges på som spartel - afhængig af det look du vil have.


Aha, det lyder interessant, tænker du på dette?


https://skalflex.dk/UserFiles/Standardvejledninger/Puds_kloevede_kalksandsten.pdf


ev elmand skrev den 17-09-2018 14:28:22

Ja der skal jo meget materiale på, og efterfølgende vedligeholdelse med maling på hele huset hvert tiende år. 

Jeg ville nok prøve at give det et forsøg med et lille stykke af muren som får noget algedræber og så vaske det af med en kost 5-6 uger efter. Måske bliver det så kø ø ø nt at der ikke er et øje tørt.

Så kunne hele huset få en tur og efter at alger er døde en tur med højtryks renser.

Men ellers vil en vandskuring / filsning ikke komme til at se ud som glatte mursten. Her kan man ane stenene i strukturen. Dit vil nok komme til at ligne en pudsning, og så den lidt rustikke overflade som filse brættet efterlader.  


 Det er nok mere den pudsede effekt vi går efter. Vi fik lavet et par nye vægge for et par år siden der blev filtset og vi må bare erkende at det ser hamrende godt ud til vores hus i forhold til de "hvide" murskaller. Man kunne sikkert sagtens rense dem op, men jeg tror det er det andet look vi går efter. 

 At det skal males hver 10 år er bare som det er, det skal jo ordnes :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også