luft til vand eller jordvarme?

Vi overvejer at udskifte vores nuværende varmekilde med enten en luft til vand varmepumpe eller jordvarme men jeg er meget i tvivl om hvilken løsning jeg skal vælge idet, så vidt jeg kan forstå, så kommer det meget an på hvilket hus man bor i og f.eks. hvor meget af huset der bliver opvarmet med gulvarme, men det syntes jeg bare ikke det rådgivning/salgsmateriale man finder på nettet tager højde for. 

Vi bor i et stuehus fra 1883 på 220 m2 og vores nuværende varmekilde er et oliefye af nyere dato kombineret med en brændeovn, som mest bliver brugt for hyggens skyld. Vi bruger ca. 2200 liter olie om året. Vi har gjort rigtigt meget for at efterisolere huset, hvilket det forholdsvis lave olieforbrug også vidner om, men man kommer jo ikke uden om at det er et gammelt hus. Der ud over har vi ikke ret mange rum med gulvvarme, ca 30% af huset har gulvvarme. Vi har massere af plads rundt om huset til at lægge jordvarme ned på, og jeg vil også kunne grave slangerne ned selv. Hvad vil den bedste løsning være for os, med det hus vi har, luft til vand eller jordvarme?

Vi overvejer at udskifte vores nuværende... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Perhans:

Du har de bedste forudsætninger for at få et top fungerende jordvarmeanlæg. Masser af plads og let adgang til vandførende jordbund.

Markedet for varmepumper var tidligere det rene Wild West. Myndighederne har været ude med krabasken for at rydde op bland de værste skurke, men der opererer stadig banditter i habitter på markedet.

Mit bedste råd er at tale med andre der har varmepumper om deres erfaringer.

P.S. Brineslanger tæt på vandløb er omfattet af miljøbeskyttelsesloven. Som udgangspunkt vil jeg anbefale du koncentrer dig om IPA sprit som frostvæske fordi det ikke skønnes miljøskadeligt.

Gu" sikke noget ævl ………………...

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis