Vi overvejer at udskifte vores nuværende varmekilde med enten en luft til vand varmepumpe eller jordvarme men jeg er meget i tvivl om hvilken løsning jeg skal vælge idet, så vidt jeg kan forstå, så kommer det meget an på hvilket hus man bor i og f.eks. hvor meget af huset der bliver opvarmet med gulvarme, men det syntes jeg bare ikke det rådgivning/salgsmateriale man finder på nettet tager højde for.
Vi bor i et stuehus fra 1883 på 220 m2 og vores nuværende varmekilde er et oliefye af nyere dato kombineret med en brændeovn, som mest bliver brugt for hyggens skyld. Vi bruger ca. 2200 liter olie om året. Vi har gjort rigtigt meget for at efterisolere huset, hvilket det forholdsvis lave olieforbrug også vidner om, men man kommer jo ikke uden om at det er et gammelt hus. Der ud over har vi ikke ret mange rum med gulvvarme, ca 30% af huset har gulvvarme. Vi har massere af plads rundt om huset til at lægge jordvarme ned på, og jeg vil også kunne grave slangerne ned selv. Hvad vil den bedste løsning være for os, med det hus vi har, luft til vand eller jordvarme?