Montere timer switch ved afbryderkontakt..hjælp

Hej

Vil have et fastmonteret tænd/sluk ur..i garagen. Hvor der er forvejen er fastinstallation af lamper.

Har købt denne https://www.harald-nyborg.dk/p7816/digital-kontaktur-doegn-ugeur

Og vil montere en elboks der hvor afbryderkontakten er nu, som bliver sløjfet. Er bare itvivl om den korrekte tilslutning.

Jeg har lavet en skitse som jeg mener installationen er nu. ( ikke tegnet jord..men er der )..Jeg har nemlig 5 ledninger ned i dåsen incl jord. L og N til stikkontakt og jord. Og 2 ledninger frem/tilbage til afbryder ( går ud fra det er L man bryder på )

Min plan var at lave det som den anden skitse. Dog vil jeg ta L og N til forsyning af timer i stikkontakt ( men var lettere at tegne således )

Er det korrekt? Som jeg tænker? 

Pft

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du sætter en boks op til dit ur, og i den ender du dit 5 leder kabel. Fase forbinder du til klemme 1 i uret, og nul forbindes til klemme 2. Dernæst sløjfer du fasen fra klemme 1 til klemme 4. Mellemledningen forbindes fra klemme 5 og til lampen. Dernæst tager du et stykke 3 leder kabel og fører til stikkontakten. I uret forbinder du fase til klemme 4 og nul til klemme 2. Jord/PE forbinder du sammen med en samlemuffe i boksen til uret.


fase

Er det ikke korrekt..at den ene ledning til lampen... skal i 5 og den anden i 1...således at den sidste ledning med ? På billedet..bare skal over i 1 ( L )??

Den ene leder du har i afbryder er fase, den du kalder L Så den behøver du ikke at føre end 2 gange som du viser på første skitse.

Den anden er tændledning til din lampe (som vi elektrikere oftest kalder mellemledning )

Din sidste skitse er som det bør være.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Takker for hjælpen.. nu virker det

Hvordan har du monteret uret mht kasse ?

https://www.greenline.dk/k/elartikler/tavlemateriel/staenktaette-gruppetavler/p/gruppetavle-med-lag-1-raekke-4-moduler

hvad med aflastning af kablerne 

prøv og læg et billed op af udførte arbejde

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis